چکیده:
از آنجا که بسیاری از پدران و مادران محترم و اولیای گرامی مدارس همواره از دست اندرکاران مجلهء پیوند خواستهاند که در زمینهء افت تحصیلی دانشآموزان مقالات بیشتری درج شود و ابعاد گوناگون این مسأله مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد،مقالهء حاضر این مشکل روانی-اجتماعی را از دیدگاه روانشناختی مورد بررسی قرار میدهد.امید است که مورد استفادهء همگان قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"دکتر مهرداد کلانتری (به تصویر صفحه مراجعه شود) اشاره: از آنجا که بسیاری از پدران و مادران محترم و اولیای گرامی مدارس همواره از دست اندرکاران مجلهء پیوند خواستهاند که در زمینهء افت تحصیلی دانشآموزان مقالات بیشتری درج شود و ابعاد گوناگون این مسأله مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد،مقالهء حاضر این مشکل روانی-اجتماعی را از دیدگاه روانشناختی مورد بررسی قرار میدهد.
افت تحصیلی چیست؟ معمولا هنگامی از اصطلاح افت تحصیلی استفاده میشود که عملکرد درسی دانشآموز به رغم هوشبهر طبیعی،بهطور مستمر و در زمینهء اکثر درسها یا دروس اساسی(مانند ریاضیات،علوم و زبان)در حال کاهش باشد و این امر ناشی از بیماری جسمی یا روانی شناخته شدهای نباشد.
عوامل مربوط به خانواده در درون خانواده،بیماری جسمی و روانی پدر و مادر،اختلافات و ناهماهنگی پدر و مادر، جو خانوادگی نامطلوب،فقدان نظارت یا نظارت ناهماهنگ و معیوب والدین میتوانند با افت تحصیلی فرزندان ارتباط داشته باشند.
1 عوامل خطر افت تحصیلی که مربوط به مدرسه هستند عبارتند از:تجارب اولیهء ناخوشایند در کلاس یا مدرسه،فقدان جذابیت در محیط آموزشی و شیوههای تدریس،روابط معیوب مدیر و معلمان و سایر اولیای مدرسه با دانشآموزان،روابط معیوب با گروه همسال در کلاس یا مدرسه و مشکلات مربوط به نظام آموزشی مانند تأکید بیش از حد روی انجام تکالیف یا محفوظات و بیتوجهی به رشد تفکر خلاق در دانشآموزان.
در مورد افت تحصیلی احتمال بیشتری وجود دارد که دانشآموز از مادر و پدر خود پیامهای منفی و مبتنی بر توهین و حقارت دریافت کرده باشد که بتدریج در مغز او ضبط شده،سرنوشت او را رقم زند."