Skip to main content
فهرست مقالات

نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟

نویسنده:

(6 صفحه - از 11 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، دینی، فقه، فهم، معرفت دینی، فلسفه، معرفت‌شناسی، پارادوکس، آراء، علم

خلاصه ماشینی: "آیا براستی، از باب مثال، نفی حسن و قبح عقلی و نفی ارتباط منطقی میان«باید»و«است»و نفی توانایی ذهن بشری در کسب یقین، و ظنی دانستن علوم تجربی و داشتن تئوری خاصی در باب معنی‌داری، فهم تازه‌یی از شریعت بدست نخواهد داد؟آیا آن که مقاله مبسوطی می‌نویسد تا رای رقیب را در باب دخالت معلومات غیر دینی در فهم دینی نفی کند، خود پیشاپیش قبول نکرده است که اگر آن رای(که متعلق به حوزه خارج از معرفت دینی‌ست)درست باشد، در فهم دینی تاثیر خواهد نهاد؟یعنی عزم بر نفی آن رای، آیا حکم به ثبوت آن نیست؟آیا آنکه، ناخواسته و ناآگاهانه، مبادی معرفت‌شناسی(ظنی دانستن علوم تجربی و معنی را مستقل از نوع مخاطب دانستن)و انسان شناختی(اراده معنای ظاهر کلام را شرط عقل دانستن)خاصی را برمی‌گیرد و آراء دینی خود را بر آنها استوار می‌کند فریاد نمیزند که درکار خویش مداقه معرفت‌شناسانه نکرده و با نفی مدعای رقیب خود در کار اثبات آن‌ست؟پس مثال تو چو آن حلقه زنی‌ستکز درونش خواجه گوید خانه نیستحلقه زن زین نیست در یابد که هستپس ز حلقه بر ندارد هیچ دستهمچنین نکته ظریف دیگری که بر ناقد محترم مستور مانده است اینست که گمان کرده‌اند، با دست برداشتن از معنای ظاهر کلام(در موارد محال بودن مفاد ظاهر و یا معارضه آن با عقل یا علم قطعی)کار مفسر یا فقیه یا..."

صفحه:
از 11 تا 16