خلاصه ماشینی:
"اما در مجموع میتوان گفت که مدرسه و نظام رسمی آموزش و پرورش اگر براساس برنامهریزی صحیح و با استفاده از عوامل و کارگزاران متخصص و متعهد در زمینهء آموزش ارزشهای اخلاقی عمل کند،میتواند به عنوان قویترین عامل در شکلدهی شخصیت اجتماعی و اخلاقی افراد به شمار آید.
بنابراین نظام آموزش و پرورش هر جامعه باید با دیدی ژرف و عمیق به این امر مهم بنگرد و آموزشهای موجود در مدارس بایستی در ارتباط نزدیک با تعلیم و تربیت اخلاقی قرار داشته باشد.
این عوامل عبارتند از:قوانین انضباطی و یا جو حاکم بر روابط افراد در مدرسه،کتابهای درسی و یا به عبارت دیگر متونی که به نحوی مسائل و اصول اخلاقی و اجتماعی را مطرح و تحلیل میکنند،معلمان که عامل نیرومندی برای این جنبه از تربیت بچهها به شمار میآیند،مربیان تربیتی که مسؤول انجام برنامههای غیردرسی و اخلاقی دانشآموزان هستند و انجمنهای اولیاء و مربیان که در قالب مسؤولیتهای این عوامل و افراد، میتوان بسیاری از برنامههای مفید را اجرا کرد.
نتیجهء بحث با توجه به کلیهء مسائلی که در مورد اهمیت تربیت اخلاقی و اجتماعی و عوامل مؤثر در آن بیان شد،باید در هنگام برنامهریزی در این زمینه مواردی را در نظر داشته باشیم: -ابتدا باید اهداف تربیت اخلاقی مشخص شود و این امر در ارتباط با فلسفهء اجتماعی حاکم بر جامعه باشد.
بقیه از صفحهء 75 مشخص است که بعد از تعیین اهداف، برنامهها و روش کار،افرادی باید به کار گرفته شوند که رفتارشان جو سالم اخلاقی را در محیط مدرسه ایجاد کند و در این صورت است که برنامهء تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پرورش به موفقیت نزدیک خواهد شد."