Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، انسان، تعلیم و تربیت اسلامی، فلاح، تربیت انسان از دیدگاه اسلام، تعلیم و تربیت انسان، قرآن، صبر، حیات، رشد

خلاصه ماشینی: "در این میان درک عمیق جایگاه و رسالت‌ انسان در نظام خلقت،ویژگیهای فطری انسان‌ ویژگیهای انسان مطلوب یا به رشد و فلاح رسیده‌ الگوهای تربیتی یا اسوه‌های رفتاری و بالاخره‌ روشهای تربیتی اسلام و یا شیوه‌های انتقال‌ انسان موجود به انسان مطلوب از مهمترین‌ مسائلی میباشد که در این مقاله سعی شده است‌ پیرامون آنها بطور اجمالی بحثی صورت پذیرد. بعبارت دیگر به فلاح رسیدن یعنی‌ تزکیه وجود از همهء وابستگیها و اتصاف به‌ صفات الله و تقرب به حق و با توجه به ریشه‌ و مشتقات کلمه‌"فلاح‌"،هرکه خود را بیشتر از وابستگیهای جهان مادی،دنیای دلبستگیها ("اله‌"ها)رها سازد،بیشتر از دیگران طریق‌ رشد و هدایت را میپیماید و به توحید و یکتایی‌ می‌رسد،تا بدانجا که همه وجودش برای خدا شده جز حق نمی‌گوید و جز حق نمی‌جوید آری،هدف غائی از تعلیم و تربیت انسان‌ مقرب شدن انسان به درگاه الهی است. قرآن کریم این پیام را در سوره‌های مختلف بویژه در سیزدهمین آیه سوره‌ قیامت بدینسان ابلاغ میکند "ینبؤ الانسان‌ یومئذ بما قدم و اخر"5 شناخت و درک هرچه عمیقتر جایگاه و رسالت‌ انسان در نظام خلقت نقش بسیار مهمی در گسترش افق اندیشه و تشکل نگرش و بازخوردهای‌ مربیان در تبیین و تعیین هدفهای تربیتی دارد. انسان با این جایگاه عظیم،از نظر قرآن‌ دارای برخی ویژگیهائی است که بدون توجه به‌ این ویژگیهای فطری و شناخت و تجزیه و تحلیل‌ هرچه دقیقتر آنها،تدوین اهداف صحیح تربیتی‌ و اتخاذ روشهای مطلوب برای تعلیم و تربیت‌ انسان در مراحل مختلف رشد ممکن نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.