Skip to main content
فهرست مقالات

تکامل روانی کودک

(6 صفحه - از 42 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : کودک، لغات، درک، ادراکات، آزمایش، صحبت، شی‌ء، بزرگسالان، کودک قادر به درک، رفتار، زبان، رابطه، کلامی، روانی کودک، موقعیت، حرکت، لغات کودک، قادر، ادای، لغت معنادار کودک کلمه، کمک، رشد، جملات، کودک لغت، زبان متداول بزرگسالان ادا، یادگیری لغات در کودک، کودک همرا‌ه با ادای لغات، کودک قادر به صحبت، اثر آزمایش درک، کودک قادر به تشخیص حروف

خلاصه ماشینی: "کودک در اثر لمس و در دهان بردن‌ اشیاء ادراکات بدست آمده از بینایی را امتحان‌ و آزمایش می‌کند این شی‌ء چه شکلی دارد؟ سطح شی‌ء از چه ساخته شده؟در حقیقت‌ بینایی و لامسه دارای یک وجه اشتراک با یکدیگر هستند. اکثر اوقات فقط افراد بسیار نزدیک کودک قادر به‌ درک مقصود او هستند،زیرا آنان شرایطی را که‌ تحت آن،کودک لغت را فراگرفته می‌شناسند. در این مورد شاید آوردن مثالی به درک بهتر مطلب‌ کمک کند:مادری عکس روی دیوار را به کودک‌ خود نشان داده و می‌گوید"نگاه کن،این عموی‌ تو است‌"کودک کاملا مجذوب قاب عکس و کمتر مجذوب عکس عمو می‌شود. شاید این سؤال مطرح شود که‌"برای صحبت‌ کردن در یکسال و نیمگی تا دوسالگی کودک من‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) احتیاج به دانستن چند لغت دارد؟"برای این‌ سؤال پاسخ مشخصی وجود ندارد. در آزمایشات پیش‌گیری که در سنین 12 تا 42 ماهگی انجام می‌دهند،معمولا اگر کودک قادر به درک درخواستهای ساده باشد و بیشتر از 01 لغت بلد باشد،از تکامل کلامی خوبی بهره‌مند است. ناراحتی جدی فقط زمانی پیش می‌آید،که‌ کودک یکسال و نیمه قادر به ادای هیچ لغتی‌ نباشد و در حدود دوسالگی نیز هنوز جملات‌ ساده را درک نکند. برای کودکی که دارای ارتباط بسیار کمی با اطرافیان بوده و قادر به تکیه نمودن بر کمک و پشتیبانی آنان نیست،احتیاج به ارتباط کلامی‌ نیز بوجود نمی‌آید. کودک لغات را نه فقط به این علت که‌ بزرگسالان آنرا بزبان می‌آورند فرا می‌گیرد،بلکه‌ بیشتر به آن علت که در اثر رابطه دوجانبه‌ علاقه و توجه نسبت به یادگیری لغات در کودک‌ ایجاد می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.