Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه تربیت آدمی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تربیت، کودک، بزرگسال، تعلیم و تربیت، فلسفه تربیت، نوزاد آدمی بالقوه انسان، کمال، مربیان، نوزاد آدمی از نوزاد، انسان، مادر، رشد، مراقبت، والدین، تاءدیب، طبیعت، آدمیزاده، آدمی بزرگسال، حال کندی رشد کودک، تجربیات، شخصیت، وضع، تولد کودک، زندگی، تاءدیب و تعلیم، وضع استثنائی آدمیزاده حکمتی، تعلیمات مربوط به نتایج تجربیات، ناتنوانی نوزاد، نوزاد هر حیوان، کودکی و نوجوانی

خلاصه ماشینی: "" از اینرو،روسو مربیانی را که در تعلیم و تربیت شتابزدگی از خود نشان می‌دهند و "همواره در کودک انسان کامل می‌جویند و به‌ حقیقت وجود او قبل از آنکه بالغ شود،نمی- اندیشند"مورد سرزنش قرار می‌دهد:این‌ قبیل مربیان گوئی ازین نکته غافلند که خداوند اگر می‌خواست،قادر بود آدمیزاده را هم‌ مثل بسیاری از جانداران دیگر،از آغاز بزرگسال بیافریند. چه،در آن حال،ناگزیر بود بدون هیچگونه تجربهء قبلی به تهیهء مایحتاج خود بپردازد؛و این وقت زیاد می- گرفت؛به طوری که تمام وقتش تنها به تامین‌ نیازهای اولیه‌اش می‌گذشت،و حال آنکه در وضع فعلی،نوزاد سالیان درازی را که از هر حیث تحت حمایت دیگران بسر می‌برد و از قبول زحمات طاقت‌فرسای تامین ضروریات‌ اولیه بکلی معاف است،فرصت پیدا می‌کند که اندامهای خویش را در اختیار بگیرد و بورزد و ضمن یاد گرفتن کار فرمودن آنها،معلومات‌ و مهارتهائی کسب کند که در واقع در بر گیرندهء ارزنده‌ترین نتایج متراکم شدهء نسلهای گذشته‌ است. مثلا هنوز برای بسیاری از اولیاء و مربیان‌ این سؤال مطرح است که از سه قسم مراقبتی که‌ معمولا دربارهء کودک اعمال می‌شود مراقبتهای مربوط به تغذیه و تاءدیب و تعلیم‌ کدامیک باید از اولویت بیشتری برخوردار گردد؟و چون لا اقل در سطح آموزش عمومی،این‌ مساءله به‌طور جدی مطرح نشده و جواب آن‌ معلوم نیست،هر کس برحسب احساس شخصی‌ خاصی که از موضوع دارد و اکثرا علی العمیاء اقدام می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.