Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی پرورش

(6 صفحه - از 48 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، معلم، اجتماعی، کودک، مدرسه، فلسفه، تدریس، فلسفه آموزش و پرورش، علم، فرایند کلی آموزش و پرورش

خلاصه ماشینی:

"حتی‌ معلم سعی می‌کند که،تا آنجا که مقدور است‌ دانش‌آموزان را با مسائل اطراف و جامعه‌ای که‌ در آن زندگی می‌کنند از نزدیک آشنا کند و ابهام‌ دنیای خارج از کلاس را برای آنان روشن سازد در چنین شرایطی دانش‌آموزان در حالت خاصی‌ از انگیزه‌های یادگیری قرار می‌گیرند خودشان خواه ناخواه از یکدیگر آموزشهایی می‌ بینند و مشتاقانه ذهن کنجکاو آنان هر روز با چیزهای تازه‌ای آشنایی پیدا می‌کند. معلم‌ قبل از آنکه خود دارای خصوصیات احراز این‌ شغل حساس که بسیار دقیق‌تر و وسیع است‌ باشد،باید استعداد لازم برای فراهم آوردن‌ شرایط لازم یادگیری را نیز داشته باشد و آنان را از راههای مختلف با مسائل روز مره آشنا سازد و همراه با کار کلاس آموزشهای مفید و ضروری‌ در مورد شناسائی جامعه‌ای که در آن زندگی‌ می‌کنند به آنان بدهد. اگر بخواهیم فلسفه را به جهت‌ انتقادی بودن به کار ببریم،آیا نمی‌توانیم‌ روشهای آموزش و پرورش را برمبنای فلسفی مورد سنجش قرار دهیم و با اصول استدلال هدفها و کلیات آن را بپذیریم،یا آنها را رد کنیم‌ مسلما فلسفه می‌تواند در سطحی وسیع در آموزش و پرورش سهیم باشد،و این خود بخشی‌ از فلسفه علم است. به چه‌ جراتی می‌توان کودکان ساده لوح را،که آمادگی‌ هر نوع آموزشی دارند،تحت سرپرستی افرادی‌ پرورش داد که خود آموزش و پرورش کافی‌ ندیده‌اند،مقدمات لازم و مفید برای رسیدن به‌ تفاهم فکری و اجتماعی آینده از کودکستان و بعد دبستان آغاز می‌شود و خانواده و وسایل ارتباط جمعی نیز در این جهت مکلف به تعقیب و تایید همان اصول مسلم اخلاقی و اجتماعی هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.