Skip to main content
فهرست مقالات

آثار نامطلوب سوءظن روی دانش آموزان

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : سوءظن ،معلم خوب ،آموزگاران ،بدبینی ،تربیتی ،سؤظن ،امام علی ،شاگردان ،سوءظن و بدبینی ،معلم نسبت ،خودداری ،بحار ،احادیث اسلامی ،قرار می‌دهیم ،مورد توجه

خلاصه ماشینی:

"4-زیانهای تربیتی سؤظن اگرچه از آنچه تاکنون مطالعه کردیم،در مجموع زشتی و ناپسندی سؤظن از نظر پیشوایان‌ عالیقدر اسلام روشن گردید،و نیز زیانهای‌ اخلاقی و اجتماعی آنهم مانند:دامن برچیدن‌ حس‌اعتماد،و تضعیف اخوت و الفت و مفلوک‌ شدن و ضربه دیدن افراد پاک و بی‌گناه ثابت‌ شد،اما برای آموزگاران و مربیان،مسئولین‌ آموزشی نسل نوآموز و دانش‌آموز جامعه،این‌ معنای دقیق اخلاقی و تربیتی نیز باید مورد توجه دقیق باشد،که در فضای آموزششی و تربیتی‌ غیر از خودداری از سؤظنهای خود محورانه‌ و احیانا بی‌مورد،با چنین روحیه‌های‌ خطرناک و ویرانگر،مبارزه جدی و منطقی هم‌ باید معمول دارند،زیرا پیامبر بزرگوار اسلام‌ فرموده است:علموا و لا تعنفوا،فان المعلم‌ خیر من المعنف. بنابراین،بجای بکارگیری سؤظن،بی- اعتمادی،خشونت،و روشهای غیرمعقول و غیر منطقی برای آموزش و پرورش،آنچه کارآیی‌ بهتر و سازندگی عمیقتر خواهد داشت،این‌ است که حس اعتماد و فضائل اخلاقی وجود معلم را در سطح بالایی قرار دهد،شخصیت او را آگاه و بالا و متعالی گرداند،و از این راه رسالت‌ معلمی خویش را بسامان برساند،زیرا: عالمی را که گفت باشد و بس‌ هر چه گوید،نگیرد اندر کس دانشمندان تربیتی هم در زمینه مسئولیت‌ معلم و بکارگیری روش محبت و برقراری حسن‌ اعتماد و اطمینان در کلاس و در میان دانش‌آموزان‌ می‌گویند:معلم نباید تولید ترس و اضطراب‌ در کودک نماید،بلکه باید محبت خویش‌ را در دل شاگرد بوجود آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.