Skip to main content
فهرست مقالات

کودکی دوم، سالهای پنجم و ششم زندگی

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : کودک، تربیت، مربی، کودکستان، تربیت تخیل و تربیت شخصیت، مربیان، تربیت حواس، حسی، تربیت تخیل، تربیت شخصیت

خلاصه ماشینی:

"مراجعه بزندگی و محیطهای واقعی و ضرورتهای‌ عینی آن،مطمئن‌ترین راه برای ورزش حواس و کسب مهارت در حرکات و تحصیل معرفت نسبت‌ به علم خارج است و باید سرآغاز آشنائی کودک‌ با این قبیل مسائل در کودکستان باشد. چپ‌دستی،هرچند بخودی خود نقیصه‌ای نیست،اما از آنجهت که بسیاری از ابزارهای مورد استفاده در زندگی روزمره با توجه‌ به خصوصیات اکثریت راست دست ساخته شده و نظم و ترتیب امور،مثلا چیدن میز و صندلی و نصب تخته سیاه در کلاس درس،اغلب به‌ اقتضای این قبیل خصوصیات مشترک داده‌ می‌شود،مزاحمتهائی ایجاد می‌کند،به طوری‌ که آشکارا سازگاری با این شرایط برای افراد راست‌دست آسان‌تر است. بعلاوه،بعضی از مربیان در اینکه کودک واقعا بدان حد زود باور باشد که‌ عامه تصور می‌کنند،تردید دارند،و بر این‌ عقیده‌اند که کودک درین مورد نیز بازی می‌کند و ازین راه خود را از تلاش فکری‌یی که لازمهء تشخیص موقعیتهای واقعی و خیالی است رهائی‌ می‌بخشد. درین مورد،نه تنها سرمشق دادن‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) و تشویق کردن لازم است،بلکه گاهی نیاز پیدا می‌شود که مؤسسه تربیتی،منتهای سعی خود را بنماید و به تبیین رفتار ناهنجار عده‌ای از کودکان بپردازد. چنانچه کودکان توانسته باشند در برخورد با نخستین مؤسسهء تربیتی‌ ناملایمات مربوطه را بدون احساس دلسردی‌ پشت سربگذارند و لا اقل از کاربرد مؤثر توانائیهای خود در چند کار لذت برده و در نتیجه اعتماد بنفس کافی حاصل نموده باشند می‌توان امیدوار بود که بتوانند با استفاده از این آمادگی،گامهای مربوط به مراحل بعد را یکی بعد از دیگری،باموفقیت روزافزون‌ بردارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.