خلاصه ماشینی:
"و نیز در جای دیگر،اسفندیار در پاسخ اندرزهایپشوتن میگوید: چنین گفت(اسفندیار)کز مردم پاکدین همانا نزیبد که گوید چنین و دریغ از تو که چنین سخنانی میگویی و مرا از جنگ با رستم منع میکنی: همه رنج و تیمار ما باد گشت همان دین زردشت بیداد گشت و ظاهرا مضمون ابیات بعدی را در عصر ساسانیان برای تغییر«طرح»افزوده بودند: که گوید(زردشت)که هر کو ز فرمان شاه بپیچید به دوزخ بود جایگاه مرا چند گویی گنه کار شو ز گفتار گشتاسب بیزار شو ص 372 یعنی دین زردشت خدشهدار میشود چون او گفته بود باید به فرمن شاه عمل کرد و فرمان شاه این است که رستم را دست بسته به دربار برم!
اسفندیار به بهمن میگوید که به رستم بگوید: چه مایه جهان داشت لهراسب شاه نکردی گذر سوی آن بارگاه چو او شهر ایران به گشتاسب داد نیامد ترا هیچ زان تخت یاد سوی او یکی نامه ننوشتهای از آرایش بندگی گشتهای ص 232 و در ادامه میگوید که پادشاهان قبلی(از قبیل هوشنگ و جم و فریدون)که تو به آنان افتخار میکنی هیچکدام مثل گشتاسب نبودهاند زیرا: پذیرفت پاکیزه دین بهی نهان گشت گمراهی و بی رهی(بی دینی) چو خورشید شد راه کیهان خدیو نهان شد بدآموزی و راه دیو ص 232 6-وقتی رستم به اسفندیار بد میگوید و در عوض از شاهان بزرگ کهن از قبیل جمشید و فریدون و کی کاووس به نیکی یاد میکند،اسفندیار از کی کاووس چنین انتقاد میکند: همان روز کز بهر کاووس شاه بدی پرده و سایه بارگاه کجا راه یزدان همی باز جست؟ همی خواستی اختران را درست!(81) کنون مایهدار تو گشتاسب است به پیش وی اندر چو جاماسب است نشسته به یک دست او زردهشت که با زند و است آمده است از بهشت ص 172 7-رستم اسفندیار را نو آئین یعنی نو دین میخواند: بدو گفت رستم که ای پهلوان نو آیین و نو شاخ و فرخ جوان ص 352 8-گرز رستم گاو پیکر است: نشست از بر رخش چون پیل مست یکی گرزهء گاو پیکر به دست ص 252 گرز گاو سر یعنی گرزی که سر آن به شکل سر گاو یا گاو میش بود."