Skip to main content
فهرست مقالات

اصول و قواعد اداره کلاس

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کلاس، رفتار، تنبیه، دانش‌آموز، قواعد، معلم، کودک، اصول و قواعد اداره کلاس، تحسین، رفتارهای ناپسند

خلاصه ماشینی: "انواع رفتارهایی که نظم کلاس را برهم‌ می‌زند: در بررسیهایی که به منظور مطالعه‌ رفتارهای نادرست در مدارس ابتدایی انجام‌ شده است،انواع رفتارهای زیر که موجب‌ برهم خوردن نظم کلاس و درنتیجه اخلال‌ در آموختن می‌شود مشخص گردیده است: الف-رفتارهای حرکتی مانند:بلند شدن‌ از جای خود-ایستادن-دویدن-جستن- پریدن-راه رفتن در کلاس-روی میز رفتن- جابجا کردن میز و نیمکت و غیره. 3-رفتارهایی را که مفید و مثبت است و موجب سهولت آموختن می‌شود مورد ستایش‌ و تحسین قرار دهید،و دلیل تشویق شدن را به‌ دانش‌آموز بگویید. (به تصویر صفحه مراجعه شود) قواعد ویژه برای تبدیل رفتارهای ناپسند به‌ رفتارهای پسندیده 1-دانش‌آموز را به خاطر درست نشستن‌ تحسین کنید(در مورد دانش‌آموزی که درست‌ نمی‌نشیند). رفتارهایی که با ایجاد سروصدا و حرف زدن همراه است عبارتند از:حرف زدن به‌ هنگامی که ممنوع اعلام شده است،بدون اجازه‌ به سؤال پاسخ دادن،اظهار نظر بی‌مورد صدا زدن اسم معلم برای جلب توجه،و صداهایی‌ از قبیل خنده،گریه،سوت زدن،سرفه و عطسه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) دهن‌دره،زدن مداد روی میز،ضرب گرتن‌ بازی با اشیاء،برداشتن چیزهای دیگران‌ مزاحم شدن و غیره. عمدتا،رفتارهایی از قبیل خوب درس‌ خواندن،کارهای مفید اجتماعی و پیروی از مقررات را مورد تحسین قرار دهید،بویژه،در مواردی که دانش‌آموز مشغول انجام کار فردی‌ خود است،به موقع دست بلند می‌کند،به‌ سؤال جواب می‌دهد،به دستور العملها توجه‌ می‌کند،در جای خود مطالعه می‌کند و یا شلوغ‌ نمی‌کند،او را تشویق کنید. بنابرآنچه گذشت،قاعدهء کلی این است که‌ رفتارهایی را که موجب تسهیل یادگیری می‌شود تحسین کنید و مورد توجه قرار دهید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.