Skip to main content
فهرست مقالات

یادگیری

نویسنده:

(9 صفحه - از 13 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : معلم، مساءله، آمادگی، فرد، فهم، رشد، جریان یادگیری، احتیاج، موقعیت یادگیری، محرک

خلاصه ماشینی:

"مثلا معلم فیزیک یا ریاضی وقتی می‌خواهد مطلبی‌ را به شاگردان بیاموزد اگر قبلا بداند که‌ شاگردان او چه چیزهایی را درباره مطلب‌ تازه می‌دانند و چه نکته‌هایی را در گذشته‌ راجع به این موضوع فراگرفته‌اند،آن وقت‌ متوجه سطح اطلاعات و تجربیات آنها می‌شود و می‌فهمد آنها در چه مرحله‌ای قرار دارند و کار خود را از همان جا یا همان مرحله شروع می- کند. در کار تدریس نیز معلم باید تا آنجا که‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌تواند ابتدا مطالب درسی را بطور کل مطرح‌ کند و ارتباط اجزاء یک امر یا امور مربوط را مشخص سازد و بعد به تحلیل کل و بررسی اجزاء آن اقدام کند. اگر در جریان یاد- گیری نقش اساسی به عهده شاگرد باشد و مطالب‌ درسی با تجربیات گذشته او ارتباط پیدا کند ضمنا علاقه و احتیاج به مطلب درسی فرد را به‌ فعالیت تحریک نماید،در این صورت شاگرد آنچه‌ را که می‌آموزد درست در ذهن مجسم می‌سازد، ارتباط اجزای آن را باهم درک می‌کند و درنتیجه‌ فهم یا بصیرت برای او حاصل می‌شود. وقتی شاگرد موضوع یادگیری را بطور کل در نظر مجسم ساخت و اجزای آن را با توجه به‌ ارتباط آنها باهم و با موضوع یادگیری درک کرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این صورت آنچه می‌آموزد با فهم و بصیرت‌ همراه است و به آساتنی می‌تواند معلومات خود را در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.