Skip to main content
فهرست مقالات

هنر، کشف، حقیقت

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 40 تا 51)

خلاصه ماشینی:

"در این نوع تعجب نیز با نظر به ماهیت آن‌که عبارت است از درجا زدن ذهن به جهت‌ رویارویی با خلاف معلومات و شرایط ذهنی خاص دربارهء بایسته‌ها و شایسته‌ها، باید زیبایی در حدی باشد که مافوق نمودهای معمولی زیبایی‌ها جلوه کند... هیچ پنهان می نشد از وی ضمیر بود بر مضمون دل‌ها او امیر خود ضمیرم را همی دانست او ز آنکه سمعش داشت نور از شمع هو (به تصویر صفحه مراجعه شود) بود پیشش سیر هر اندیشه‌ای‌ چون چراغی در درون شیشه‌ای آری اگرچه آثار شاعر و هنرمند مسلمان با عینیت محض مبتنی بر نگاه حسی متفاوت است؛ ولی چنین نیست که او به دلخواه خودش،صورتی پندارین را خلق کند و دخل و تصرفش با تمایلات سر کوفته و غریزی‌اش نسبتی داشته باشد. هنرمند ایرانی اسلامی نیز اگر دخل و تصرف می‌کند،به این منظور است که آن را ساده‌ کند و به انتزاع بکشاند تا هنری نمادین و معناگرا را ارائه کند،نه اینکه در صورت عینی عالم‌ توقف کند. قرار نیست‌ هنر مفاهیم را نازل کند؛اما گاه چنین می‌شود؛زیرا اگر خداوند هم بخواهد حقایق بلند معنوی را (به تصویر صفحه مراجعه شود) که رمزی و نمادین هستند،به صورت کلام و شکل،به زبان بشری ارسال کند،الزاما آن معنا که‌ در خود کلمهء نزول نهفته است،رخ می‌نماید. به عبارتی،آن حقیقت که معنای محض است و امر معقول اگر بخواهد به صورتی محسوس تبدیل شود،از خیال صورتی می‌پذیرد و به زبان و بیان‌ هنری تبدیل می‌شود،در این صورت،قابل درک و دسترسی ابنای بشر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.