Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی و تحلیل عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی ایران 1370 - 1363

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 77 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : ربا ،تسهیلات ،تحلیل عملیات بانکی بدون‌ربا ،نظام بانکی ،قانون عملیات بانکی بدون‌ربا ،اقتصادی ،قانون عملیات بانکی ،تسهیلات اعطائی ،ماندهء تسهیلات اعطائی بانکهای کشور ،عقود ،پول ،عملکرد نظام بانکی بدون‌ربا ،قانون عملیات بانکداری بدون‌ربا ،اعطای تسهیلات ،بخش تسهیلات اعطائی ،فعالیت ،عمدهء تسهیلات اعطائی بانکهای کشور ،سود ،اجرای قانون عملیات بانکی ،اسلامی ،تسهیلات اعطایی عرضه ،اجرای قانون بانکداری بدون‌ربا ،قانون عملیات بانکی بدون ربا ،قانون ،قانون عملیات بانکی ربا ،بهره ،نظام بانکی بدون‌ربا حکایت ،درصد ماندهء تسهیلات بانکی کشور ،بانکداری بدون‌ربا در بخشهای اقتصاد ،بانکداری بدون‌ربا

عنایت به حل آنها در تسهیل روند فعالیتهای آن تأثیر لازم را خواهد داشت.ضرورت تلاش برای نگرش به نظام بانکی در اقتصاد یک جامعهء اسلامی و از بین بردن نگرش دائر بر بررسی‌ عملکرد نظام بانکی بدون ربا در ظرفی از مناسبات اقتصادی‌ کاملا سرمایه داری از ضرورت ایجاد نهادهائی مناسب برای‌ تمهید شرایط اقتصادی متناسب با روح حاکم بر عملکرد نظام‌ بانکی بدون ربا حکایت می‌کند.تجربهء ایجاد یک نظام بانکی عاری از بهره یا ربا که در کشور ما طراحی و عملیاتی گردید یکی از موارد مهمی است که‌ نیاز به ارزیابی و تحلیل دقیق دارد.نظامی که در آن بهره حرام و سود جایز شمرده می‌شود بدین طریق فعالیتهای بانکی پیرامون‌ فعالیتهای واقعی اقتصادی سر و سامان می‌یابد. نظام بانکی در طول مدت فعالیت براساس حذف ربا موفق شده است منابع خود را افزایش داده و در مورد اعطای‌ تسهیلاتی که در اختیار دارد اقدامات رو به رشدی را انجام دهد. فعالیتهای به عمل آمده در بخش تسهیلات اعطائی عمدتا معطوف به عقود فروش اقساطی،مضاربه،مشارکت مدنی و معاملات سلف بوده است.هرچند تسهیلات اعطایی عرضه‌ شده در قسمت قرض‌الحسنه به دلائل مختلف نسبت به تقاضا کم بوده و به همین جهت شبههء استثمماری بودن را آن‌طور که‌ شایسته می‌باشد از نظام بانکی ما نگرفته است.نظام موجود علبرغم تجارب ارزنده‌ای که در عمل به دست آورده است و با وجودی که به لحاظ نظری کاملا عاری از ربا می‌باشد لیکن در عمل با مسائل و مشکلات قانونی و اجرائی روبروست که

خلاصه ماشینی:

"2/3-سایر مسائل -59% از پاسخگویان کمبود افراد متخصص و آمزش ندیده را مشکلی در روند امور تولیدی و سرمایه‌گذاری بانکها دانسته‌اند؛ -08% از پاسخگویان گفته‌اند به خاطر نداشتن نیروی آموزش دیده بانکها در انعقاد عقود با مشکل مواجه بوده‌اند؛ -86% از پاسخگویان گفته‌اند که دلیل عدم تخصص کارکنان بانکها ابزارهای‌ پولی و بانکی به‌طور جامع به کار گرفته نمی‌شود؛ -5/18% از پاسخگویان گفته‌اند مردم با نظام بانکی بدون ربا آشنایی ندارند؛ -96% از پاسخگویان گفته‌اند تمایل دارند با بانکهای در انجام فعالیتهائی که‌ برای آنها تسهیلات دریافت می‌کنند سهیم باشند؛ -25% از پاسخگویان گفته‌اند مردم از نحوهء ارائهء خدمات بانکی رضایت‌ دارند؛ -76% از پاسخگویان گفته‌اند مردم اعتماد دارند سپرده‌هایشان طبق عقود اسلامی به کار گرفته می‌شود؛ -46% از پاسخگویان گفته‌اند تسهیلات اعطائی بانکها در جهت افزایش‌ تولید و اشتغال بکار گرفته می‌شود؛ -97% از پاسخگویان ابراز داشته‌اند معاملات در نظام بانکی صوری است و تسهیلات دریافتی در جای خود هزینه نمی‌شود؛ -27% از پاسخگویان گفته‌اند که نظام بانکی بر فعالیت مشتریان کنترل و نظارت ندارند؛ -86% از پاسخگویان عملکرد نظام بانکی را موفق دانسته‌اند؛ -86% از پاسخگویان گفته‌اند که نظام بانکی نسبت به دوران قبل از حذف‌ ربا از بانکها خدمات بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهد؛ -65% از پاسخگویان گفته‌اند انتظارات طولانی مشتریان و موجود نبودن‌ وجه نقد در بانکها اعتماد مردم را به بانکها کاهش داده است؛ -63% از پاسخگویان قوانین بانکی را مطابق با قوانین اسلامی دانسته‌اند؛ -82% از پاسخگویان گفته‌اند خصوصی شدن بانکها با نظام بانکداری‌ اسلامی منافات دارد؛ -26% از پاسخگویان گفته‌اند ملی شدن بانکها انگیزهء رقابت در افزایش ارائهء خدمات به مشتریان را کاهش داده است؛ -07% از پاسخگویان گفته‌اند جایگزینی مشارکت مدنی با سایر عقود از مشکلات نمی‌کاهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.