Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی علل عدم اشتغال فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در بخش کشاورزی

نویسنده: ؛

نیمه دوم سال 1374 - شماره 3 (32 صفحه - از 103 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی ،بخش کشاورزی ،اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی ،فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی ،عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان ،کشاورزی در بخش کشاورزی ،رشته‌های کشاورزی ،آموزش کشاورزی ،رشته‌های کشاورزی در بخش ،عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی ،اشتغال فارغ‌التحصیلان ،آموزش کشاورزی در سطوح ،عدم اشتغال ،اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی ،مراکز آموزش کشاورزی ،فارغ‌التحصیلان کشاورزی در بخش ،فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش کشاورزی ،جذب فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی ،کشاورزی در بخش ،کشاورزی به نیروی متخصص ،اشتغال در بخش کشاورزی ،دانشکده‌های کشاورزی ،فارغ‌التحصیلان کشاورزی ،مشکل عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان ،کشاورزی در سطوح ،برنامه‌های آموزشی ،فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش ،آموزش کشاورزی در ایران ،روی‌آوردن به کشاورزی علمی ،مراکز آموزش

شناور،باتوجه به شرایط اقتصادی در آمریکا و جهان،مورد بررسی قرار می‌گیرد.همچنین چگونگی ایجاد حق برداشت‌ مخصوص به‌عنوان پول بین‌المللی و ارزش‌گذاری و کاربرد آن‌ در صندوق بین‌المللی پول،مطالعه می‌شود.در نهایت،اهمیت‌ نقش و مقبولیت بین‌المللی سه‌گونه دارائی ذخیره‌ای مورد بحث،در ذخائر بین-المللی،به کنکاش خواهد رسید.این مقاله اهمیت،کارآئی و نقش طلا را در نظام پایهء طلا،سیستم برتن‌وودز،و سیستم نرخهای شناور ارز مورد مطالعه قرار می‌دهد.سپس به بررسی بازار رسمی و بازار خصوصی طلا،عرضه و تقاضای پولی و غیرپولی طلا و نوسانات قیمت آن در سالهای بعد از سیستم برتن‌وودز می‌پردازد.پیدایش دلار به‌عنوان پولی قدرتمند،رقیبی برای‌ طلا و هم‌ارزش با آن در سیستم برتن‌وودز،بعد از جنگ جهانی‌ دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.در این بخش،قدرت و اعتباری‌ که سیستم مزبور به دلار به‌عنوان«پول پایه»تفویض می‌نماید و تعهد کشورهای عضو در قبال حفظ و کنترل ارزش دلار در برابر سایر پولها،مورد توجه قرار می‌گیرد.سپس با بررسی وضعیت‌ اقتصادی آمریکا روند تضعیفی دلار و شکل‌گیری و پیدایش‌ پولهای قوی در ژاپن و اروپا،که منجر به سقوط سیستم‌ برتن‌وودز گردید،به بحث و برسی نهاده می‌شود.آنگاه‌ نوسانات دلار و علت نشیب و فرازهای آن در سیستم نرخهای‌نفر فارغ التحصیل رشته‌های کشاورزی طی سالهای 1365 تا 1370 تنها 283 نفر جذب خالص بخش کشاورزی شده‌انند.لذا بخش کشاورزی باوجود نیاز شدید به نیروی انسانی متخصص‌ از اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی عاجز است. این معما از آنجا ناشی می‌شود که مراکز آموزش‌ کشاورزی به علل مختلف نمی‌توانند افرادی را آموزش دهند ز آنها را واجد شرایط لازم و کافی نمایند که بتوانند از عهدهء انجام‌ امور پیچیده و پر خطر و مشقت بار کشاورزی برآیند و در این‌ بخش جذب شوند.از طرفی بخش کشاورزی به دلایل گوناگون‌ از جذابیت و مطلوبیت کافی برخوردار نیست و نمی‌تواند فارغ‌التحصیلان کشاورزی راجذب کرده و انتظارات و توقعات‌ و نیازمندیهای آنها را برآورده سازد و برای آنها یک زندگی‌ آبرومندانه فراهم نماید. در نتیجه جامعه شاهد پدیدهء شوم و ناگوار عدم اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان کشاورزی در بخش کشاورزی می‌باشدودر این‌ مقاله سعی شده است که علل و عوامل هردو طرف قضیه‌ بدرستی شناسائی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راه حلهای‌ ممکن برای تخفیف مشکل ارائه شود؛تا چه قبول افتد و جه در نظر آید.وجود محدودیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی و افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی،روی‌آوردن به‌ کشاورزی علمی را ناگزیر می‌سازد.کشاورزی علمی هم نیازمند آموزش کشاورزی در سطوح مختلف است زبرا رابطهء مستحکم‌ و انکارناپذیری بین سطح آموزش و افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی وجود دارد. در ایران بخش کشاورزی نسبت به سایر بخشهای‌ اقتصادی کمترین تعداد متخصصین را دارد و از این بابت در تنگنا قرار دارد. نیاز بخش کشاورزی به نیروهای متخصص در طول‌ برنامهء اول عمرانی کشور 25771 نفر برآورد شده و از این‌رو دانشکده‌ها و آموزشکده‌های کشاورزی با افزایش تعداد پذیرش‌ دانشجو سعی کرده‌اند که به این نیازها پاسخ دهند. اما با کمال تعجب مشاهده می‌شود که از حدود 5 هزار

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.