Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین رضایت مندی شغلی و عملکرد معلمین در مدارس راهنمایی منطقه طرقبه (مشهد)

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 47 تا 62)

کلیدواژه ها :

حقوق ،غرامت ،عملکرد ،ناحیه ،رضایتمندی شغلی ،ترفیع ،همتایان ،زیردست

کلید واژه های ماشینی : رضایت، معلمان، کارکنان، شغلی، عملکرد معلمین در مدارس راهنمایی، رضایت‌مندی شغلی و عملکرد، مدیران، عملکرد معلمین، حقوق، سازمان

ارتقاء عملکدر معلمان هدفی است که مدیران اجرایی همواره تمایل دارند به طور مشخص و قابل اطمینانی راههای دست‌یابی به آن را دریابند. در این تحقیق،محقق رضایت‌مندی شغلی را به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم‌ تأثیرگذار در سطح عملکرد معلمین تلقی کرده است و به بررسی رابطهء بین رضایت‌مندی‌ شغلی و عملکرد معلمین در مدارس راهنمایی منطقه طرقبه پرداخته است،تا بدین طریق‌ مشخصه‌های خشنودی شغلی که بیشترین تأثیر را در ارتقاء عملکرد معلمین دارند شناسایی‌ گردد و مورد استفادهء دست‌اندرکاران محترم در نظام آموزش و پرورش قرار گیرند.روش‌ اصلی این تحقیق کاربردی مبتنی بر نوع همبستگی است و براساس مبانی نظری جهت‌ تعیین سطح رضایت‌مندی،ضمن رعایت اصول علمی برای پنج مشخصه رضایت‌مندی‌ (رضایت از حقوق،از سرپرست،از همکاران،از ترفیع و رضایت از کار)پرسش‌نامه‌ طراحی و برای جمع‌آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و رضایت‌مندی کلی نیز به عنوان میانگین مشخصه‌های رضایت‌مندی محاسبه گردید.

خلاصه ماشینی:

"در این مقوله نیز با همبستگی بالایی که‌ در جامعهء مورد تحقیق بین رضایت‌مندی و عملکرد به دست آمده می‌توان گفت،کیفیت عملکردی‌ معلم در محیط مدرسه بیش از هر عامل دیگری در شکست یا موفقیت یک سازمان آموزشی نقش‌ تعیین‌کننده دارد باید اذعان کرد موفقیت فعالیتهای یک سازمان آموزشی بعد از سبک مدیریتی‌ سرپرستان بیشتر ناشی از چگونگی عملکرد معلم در هدایت کردن دانش‌آموزان است همان‌گونه که‌ مدیریت یک سازمان آموزشی می‌تواند رضایت و همکاری کامل معلمان و کارکنان را در جهت‌ افزایش کارایی از طریق رشد گروهها و روابط اجتماعی و رهبری مناسب به دست آورد چنانچه برای‌ معلمان نیز فرصتهایی جهت ارضای نیازهای فیزیولوژیکی ایمنی و اجتماعی و احترام و خودیابی و حل مسائل و مشکلات آنان فراهم گردد میزان موفقیت سازمان برای نیل به اهدا به حد اکثر رسیده و مؤثرترین وسیله در ایجاد رضایت معلمان به شمار می‌رود. نتیجهء آماری به دست آمده(0/2360-- R )نشان می‌دهد ضریب همبستگی معکوس است‌ هم‌چنین مشاهده گردید که(73/1%)معلمان از حقوق خود رضایت ندارند و فقط(02%)معلمان از حقوق خود راضی هستند و به این معنی که اکثریت معلمان از میزان دریافتی حقوقی که از سازمان‌ آموزش و پرورش دریافت می‌دارند راضی نبوده حقوق آنها کفایت مخارج زندگی و مشکلات مالی‌ خانوادهء آنها را حل نمی‌کند و آن 02 درصدی هم که از حقوق خود رضایت دارند یا در رده‌های‌ بالای سازمان کار می‌کنند و یا تعداد افراد خانوادهء آنها کم است که حقوق آنها کفایت زندگیشان را می‌کند. مشاهده می‌گردد که رضایت از همکاران که بیشتر مربوط به ویژگیهای فردی است با عملکرد همبستگی نشان می‌دهد،و این رابطه بعد مثبت همکار رادر محیط کاری مدارس مورد تأیید قرار می‌دهد و حاکی از فراهم بودن شرایطی است که هدایت و توجه مدیران مراکز آموزشی می‌تواند زمینه‌ساز حرکت به سوی انجام در جهت عملکرد بالای معلمین در مدارس باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.