چکیده:
یافتیم که ذیلا بهطور کلی و مختصر به شرح آنها میپردازیم.کاهش در روند صادراتی صنعتی استان در چند ساله اخیر به وضوح مشاهده میگردد و با فرض ثابت بودن سایر عوامل تأثیرگذار بر روند صادرات میتوان گفت عدم استفاده مدیران استان از سیسمتهای اطلاعرسانی بازاریابی و عدم شناخت کافی نسبت به رقبا دو عامل از مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش روند صادرات استان بوده است.لازم به ذکر است که در این تحقیق از روش توصیفی،استنتاجی استفاده شده و امید است نتایج این تحقیق بتواند برای متولیان امر توسعه صادرات استان و مدیران واحدهای صادراتی مفید و قابل استفاده باشد.همپای پیشرفت و گسترش تجارت جهانی ورود به بازار با توجه به رقابت فشرده روزبهروز دشوارتر میشود.حفظ بازارهای صادراتی و ورود کشورهای جدید در بازار جهانی،توسعه بازاریابی را به دنبال داشته است و امروزه هیچ کشوری از یان حقیقت غافل نیست که بدون شناخت شرایط بازار بین المللی،نفوذ در آن غیر ممکن است.این در حالی است که کشور ما بنا به ضرورت نیازمند تغییر ساختار درآمدی از درآمدهای نفتی به درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی است.ازاینرو متولیان و مدیران صنایع صادراتی استان نیاز دارند تا با به کارگیری فنون و روشهای جدید مطرح در جوامع مدیریتی دنیا بقای خود را در این وادی به هر نحو ممکن تثبیت و بیمه کنند. بنچ مارکینگ(الگوبرداری از بهترینها)در این بین به عنوان یکی از جدیدترین مفاهیم رایج در جوامع مدیریتی جهان در دهه اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است، براساس این فن تنها راهی که سازمانها میتوانند خود را به سوی بهترینها و پیشرفت و توسعه سوق دهند این است که چشمهایشان را در برابر رقبا و بهترین تجربیات جهانی در زمینههای مورد نیاز اعم از سختافزاری و نرمافزاری باز نگاه دارند. با توجه به مطالب فوق بر آن شدیم تا در این تحقیق با بررسیهای لازمه روشن کنیم آیا الگوبرداری از بهترینها در بازاریابی بر توسعه صادرات صنعتی استان تأثیری داشته است. پس از بررسیهای به عمل آمده و استفاده از روشهای آماری به نتایجی دست
خلاصه ماشینی:
"بنچ مارکینگ(الگوبرداری از بهترینها)در این بین به عنوان یکی از جدیدترین مفاهیم رایج در جوامع مدیریتی جهان در دهه اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است، براساس این فن تنها راهی که سازمانها میتوانند خود را به سوی بهترینها و پیشرفت و توسعه سوق دهند این است که چشمهایشان را در برابر رقبا و بهترین تجربیات جهانی در زمینههای مورد نیاز اعم از سختافزاری و نرمافزاری باز نگاه دارند.
سؤالی که در این خصوص همیشه مطرح است عبارت است از اینکهچه عواملی برای موفقیت در عملکرد بنچ یا آنچهکه شما میخواهید مورد مقایسه قرار دهید دارای نقش اصلی و اساسی هستند؟ در پاسخ باید گفت هر جنبهای از رفتار سازمانها و عملکردشان میتواند مورد الگوبرداری قرار گیرد:کالاها یا تولیداتشان،خدماتشان،فرایندهای عملیاتیشان،سیستمهای حمایتیشان، شیوههای استخدام(به کار گماریشان)،ساختار هزینههایشان،ساختار سرمایهشان،ارزشگزاریشان برخواستهها و نظرات مشتریان و غیره همچنین اهداف غایی و نهایی سازمانها میتواند مورد الگوبرداری قرار گیرد و مواردی همچون استراتژیهای جدید،طرحها و برنامههای کاهش هزینه، ایدههای نوین(خلاقیتها)،شیوههای بالا بردن کیفیت و بهرهوری از این قبیل موارد.
3)شناسایی شرکایی که برای الگوبرداری باید انتخاب شوند ارائه خواستهها و نیازهای سازمانتان به شما کمک میکند که دریابید کجا میتوانید قهرمانان جهان(شرکتهای درجه یک)را پیدا کنید؟ همچنین چطور میتوانید آن شرکتهایی را که عنوان کردهاند بهترین عملکرد را داشتهاند مورد شناسایی و ارزیابی صحت گفتارشان قرار دهید؟ همچنین چطور میتواند اینگونه شرکتها را به همکاری(تشریک مساعی)در یک مطالعه بنچ ترغیب کند؟ با توجه به موارد بیانشده فوق باید اشاره داشت شرکای بنچ مارکینگ خوب،نه تنها باید در بخش کاری خود بهترین و عالیترین باشند بلکه باید با سازمان ما نیز قابل مقایسه باشند و از درجه اطمینان بالایی در مقایسه با شرکت ما برخوردار باشند."