Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی بر مبانی نظریه اقتصادی باشگاه ها

نویسنده: ؛

نیمه اول سال 1379 - شماره 11 (30 صفحه - از 45 تا 74)

کلیدواژه ها : کالاهای باشگاهی ،اثر درآمدی ،اثر قیمتی ،شرایط پارتو

کلید واژه های ماشینی : کالای باشگاه ،نگ ،بوکانان ،کالای عمومی ،نظریهء باشگاهها ،Nj ،Xj ،افزایش مصرف خدمات باشگاه ،خصوصی ،اندازهء باشگاه ،مدل بوکانان ،اثر درآمدی ،باشگاههای با سطح خدمت ،کالاهای عمومی ناخالص ،افزایش درآمد ،اندازهء بهینه باشگاه ،اندازهء ،مصرف خدمات باشگاه ،هزینه‌های نهایی ،تعداد بهینه ،شرایط بهینه ،سطح خدمت ،کالای خصوصی ،افزایش اندازهء باشگاه ،بهینهء ،بهینهء پارتو ،استخرها و باشگاههای خصوصی ،کالای Xj ،اثرات درآمدی و قیمتی ،شرایط بهینهء

وجود کالاهای عمومی ناخالص(کالاهای باشگاهی)-که از ویژگی ازدحام و استثناءپذیری برخوردارند و امکان عرضه آنها از سوی بخش خصوصی وجود دارد- زمینه شکل‌گیری و طرح نظریه باشگاهها را فراهم نمود.اولین و کاملترین مدل طراحی‌ شده در این زمینه متعلق به بوکانان است.وی در این الگو،نظریه عمومی باشگاهها را ارائه‌ کرد و بدینوسیله خلا پدید آمده در نظریه اقتصادی را برطرف نمود.در مدل مزبور،اندازه‌ و تعداد بهینه اعضاء در کالاهای باشگاهی با ابزار ریاضی و هندسی تعیین شده‌ است.براساس این نظریه،انگیزه برپایی گروهها اقتصادی است و انتخابها براساس‌ تجزیه و تحلیل هزینه-فایده انجام می‌شود.بعد از بوکانان تلاشهای متعددی در جهت گسترش این نظریه از دو بعد نظری و کاربردی صورت گرفته است.از بعد نظری،پیشرفتهایی در زمینه تبیین هندسی مدل،بررسی اثرات درآمدی و قیمتی و تعیین شرایط بهینه پدید آمده است.از بعد کاربردی،شاهد بکارگیری نظریهء مزبور در زمینه‌های حمل و نقل،کالاهای عمومی محلی،تفریحات،ائتلافهای سیاسی و سازمانهای بین المللی هستیم.وجود سالنهای پذیرایی و جشن عروسی،استخرها و باشگاههای خصوصی از مصادیق تبلور این نظریه در میان کشورهای مختلف و از جمله‌ ایران می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.