Skip to main content
فهرست مقالات

اصول اخلاق بازرگانی در اسلام

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 43 تا 60)

کلیدواژه ها :

منافع اجتماعی ،اخلاق بازرگانی ،رفتار اخلاقی ،هوسهای انسانی

کلید واژه های ماشینی : اصول اخلاق بازرگانی در اسلام، اصول اخلاقی، اسلام، اصول اخلاق اسلامی، اسلام اصول اخلاق اسلامی، اسلام اصول اخلاق، اخلاق اسلامی رفتار اخلاقی، دین، انسان، توسعه اصول اخلاق اسلامی رفتار

در اسلام اصول اخلاق اسلامی بر رابطهء انسان با خالق خود تأکید می‌نماید و پشتوانه‌ قانون و اخلاق فقط و فقط دین است.دین اسلام بنیاد اقتصادش را بر محور بودن انسان و مرکزیت‌ دادن به انسان پی افکنده است.اسلام از انسان می‌خواهد تا مصرفهای مالی خود را تابع نیازمندیهای‌ معنوی و فطرت خود سازد. هرروزه انسان با موضوعات اخلاقی بسیاری روبرو می‌شودو کمتر کسانی می دانند چه باید بکنند.در اسلام اصول اخلاق تمام جنبه‌های زندگی را اداره می‌نماید این اصول را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از اصول که مابین درست و غلط تمایز ایجاد می‌کند،در نظر گرفت. اصول اخلاقی یک رشته هنجارهایی است که تجویز می‌کند فرد چه کارهایی را باید انجام دهد و از چه کارهایی باید اجتناب ورزد.چارچوب مرجع اصول اخلاقی بازرگانی به سازمانها محدود می‌گردد.قرآن کریم طیف وسیعی از واژه‌ها را برای توصیف مفهوم«خوبی»مورد استفاده قرار می‌دهد که عبارت‌اند از«خیر»،«بر»،«قسط»،«عدل»،«معروف»،«حق»و«تقوی». رفتار اخلاقی ممکن است بستگی به عواملی داشته باشد رفتار اخلاقی را تعریف‌ کرده‌اند.این عوامل عبارتند از:تعابیر قانونی،عوامل سازمانی و عوامل فردی،که عوامل فردی نیز متأثر از عوامل دیگری می‌باشد.راهنماهای اصول اخلاقی در بسیاری از سازمانها مورد پسند واقع‌ شده‌اند و اغلب برای صنایع مختلف متفاوتند.سازمانهایی که درگیر تجارت حلال می شوند می‌توانند توسط توسعه اصول اخلاق اسلامی رفتار اخلاقی را پرورش دهند. سیستم اخلاقی اسلام با سیستمهای اخلاقی سوکولار و دستورات اخلاقی سایر ادیان‌ متفاوت است.مسلمانان اصولی دارند که نه به زمان بستگی دارد و نه توسط هوسهای انسانی تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد.اصول اخلاقی اسلامی نه تنها به منافع خود و بنگاه اجتماعی می‌اندیشد بلکه‌ منافع اجتماعی رانیز در نظر می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"سیستم اصول اخلاق اسلامی از مفهوم‌ Caveat EmptorẒ «آگاهی دادن به خریدار» برخلاف بسیاری از دادگاه‌های غربی که فقط در چند مورد معتبر دانسته‌اند،طرفداری می‌کند و در فقه شیعه آمده است که ذکر کردن عیب کالا،از نشانه‌های ایمان کامل شخص و خیرخواهی‌ اوست نسبت به برادر دینی خود و در این زمینه از رسول اکرم(ص)آمده است که: «من باع اشتری فلیحفظ خمس خصال و الا فلایشترین و لا یبیعن الربا الحلف کتمان‌ العیب الحمد اذا باع و الذم اذا اشتری»3 -------------- (1)نساء23/ (2)تفسیر نمونه،در ذیل آیهء سورهء حجرات (3)مستدرک الوسائل،کتاب التجاره ابواب آداب التجاره،باب 2،الحدیث 2. اثرات خانوادگی استانداردهای اخلاقی از کودکی در افراد شکل می‌گیرد و پیامبر اسلام(ص)و ائمه‌ طاهرین(ع)اهمیت پرورش خانواده را تأکید کرده‌اند و از امام صادق(ع)نقل شده است که: اذا بلغ الغلام ثلاث سنین قل له سبع مرات لا اله الا الله ثم یترک حتی یتم له ثلاث سنین و سبعه اشهر و عشرون یوما ثم یقال له قال:«محمد رسول الله»سبع مرات و یترک حتی یتم له اربع‌ سنین ثم یقال له قال سبع مرات:«صلی الله علی محمد و آل محمد»ثم یترک حتی یاتی له خمس‌ سنین ثم یقال له«ایهما یمینک و ایهما شمالک»فاذا عرف ذلک حول وجهه الی القبلهء و یقال له‌ «اسجد»ثم یترک حتی یتم له‌ست سنین فیقال:«صل و علم الرکوع و السجود»حتی یتم له سبع‌ سنین قیل له:«اغسل و جهک و کفیک»«فاذا غسلهما قیل له»صل ثم یترک حتی یتم له تسع سنین‌ فاذا تمت له علم الوضوء»1 «و هنگامی که کودک به سه سالگی رسید او را وادار کن تا هفت مرتبه«لا اله الا الله» بگوید سپس او را آزاد بگذار تا سه سال و هفت ماه بیست روزش تمام شود،آن‌گاه او او را به گفتن هفت مرتبه«صلی الله علی محمد و آل محمد»وادار کن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.