Skip to main content
فهرست مقالات

سرمایه انسانی و کارآفرینی در رویکرد فنی و حرفه ای (مورد مطالعاتی خراسان)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 63 تا 86)

کلیدواژه ها : کارآفرینی ،سرمایهء انسانی ،فنی و حرفه‌ای ،بازار کار اشتغال

کلید واژه های ماشینی : آموزشهای ،حرفه‌ای ،فنی ،کارآفرینی ،اشتغال ،آموزش‌دیدگان ،آموزشهای فنی ،سرمایه انسانی و کارآفرینی ،بیکاری ،بازار کار ،وضعیت اشتغال آموزش‌دیدگان مراکز فنی ،سرمایه انسانی ،آموزش‌دیدگان مراکز فنی ،بررسی وضعیت اشتغال آموزش‌دیدگان ،وضعیت اشتغال آموزش‌دیدگان به تفکیک ،کار ،دیدگان مراکز فنی ،مراکز فنی ،اطلاعات آموزش‌دیدگان ،شغل ،درصد اشتغال و بیکاری آموزش‌دیدگان ،موفقیت مراکز آموزشی فنی ،تعمیر ،کارآفرینی در رویکرد فنی ،تفکیک مراکز آموزش فنی ،آموزش‌دیدگان مرکز آموزش فنی ،آموزش‌دیدگان فنی ،اشتغال آموزش‌دیدگان به تفکیک وضعیت ،درصد آموزش‌دیدگان شاغل به تفکیک ،کل آموزش‌دیدگان مراکز فنی

در این مقاله موفقیت مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در زمینه تشکیل سرمایه انسانی و نیز پرورش‌ روحیه کارآفرینی بررسی شده است.به این منظور از روش تحقیق پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه و مشاهده سود جسته شده است.جامعه آماری این تحقیق 13458 نفر از آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ ای مراکز سیزده گانه فنی و حرفه‌ای خراسان در سالهای 1378-1380 می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی-طبقاتی،1432 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند.نتایج به دست‌ آمده از تحقیق بر این امر دلالت دارند که آموزشهای فنی و حرفه‌ای تو فیق قابل توجهی در پرورش‌ نیروی کار ماهر(سرمایه انسانی)و تربیت نیروی خود اشتغال(کارآفرین)داشته و می‌توانند به‌ عنوان یک راه میان‌بر در جهت توسعه سرمایه انسانی ایفای نقش نمایند.باوجوداین،توفیقات بیشتر در تشکیل چنین سرمایه‌ای،نیازمند توجه جدی‌تری به ابعاد انگیزشی،تجهیزاتی،آموزشی و ساختاری در این مراکز است.

خلاصه ماشینی:

"اهداف این مقاله به ئنبال یافتن پاسخ برای این سؤالات است که:آیا مراکز فنی و حرفه‌ای توانسته‌اند آموزشهای‌ نظری و عملی متناسب با نیازهای جامعه را ارائه نمایند؟آیا آموزش دیدگان این مراکز توفیق جذب در بازار کار را در سالهای مورد مطالعه داشته‌اند؟در صورت مثبت بودن پاسخ،شغل آنان تا چه حد با آموزشهایی که فراگرفته‌اند سازگاری دارد؟به علاوه،آیا آموزشهای ارائه شده در این مراکز از جهت کمی‌ و کیفی نیازمند بازنگری می‌باشند؟ روش تحقیق از نوع پیمایشی مبتنی بر استفاده از پرسشنامه است. توجه بع جدول فراوانی نیز مبین آن است که 21/8 درصد از کل آموزش دیدگان مراکز فنی‌ و حرفه‌ای استان معتقد بوده‌اند که رشته آموزشی آنان در حد زیاد مورد نیاز بازار کار می‌باشد،53 درصد این امر را در حد زیاد دانسته،83/8 درصد آن را متوسط ارزیابی نموده و 32/4 درصد بقیه آن را کم و یا خیلی کم دانسته‌اند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(5)موانع موجود در راستای خوداشتغالی توجه به جدول فراوانی نشان می‌دهد که 18/8 درصد از کل آموزش دیدگان مراکز فنی و حرفه‌ای‌ استان معتقد بوده‌اند که کمبود سرمایه و کمی مهارت مهمترین عوامل عدم خوداشتغالی آنان می‌باشند، 6/8 درصد عامل آن را کمبود امکانات دانسته‌اند،2/3 درصد عدم علاقه به رشته آموزشی،5/3 درصد عدم تجربه را در راستای عدم خوداشتغالی موثر دانسته‌اند و 3/9 درصد بقیه قرار داشتن در سن مشمولیت‌ نظام و وظیفه،نادشتن مدرک تحصیلی و سایر موارد را به عنوان عوامل عدم خوداشتغالی معرفی کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.