Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جریان خصوصی سازی و تأثیر آن بر تقویت کارآفرینی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 31 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی، خصوصی‌سازی، اقتصادی، بازار، توسعه، ظرفیت کارآفرینی شرکتها، خصوصی‌سازی بر ظرفیت کارآفرینی، بورس، فعالیتهای اقتصادی بنگاه‌ها و مؤسسات، کار

سیاست خصوصی‌سازی در پی عملکرد ضعیف و غیر کارای فعالیتهای اقتصادی بنگاهها و مؤسسات‌ دولتی،در اکثر کشورهای در حال توسعه اتخاذ گردیده است.کاهش حجم تصدی و دخالت دولت‌ در اقتصاد،تقویت ظرفیت کار آفرینی و افزایش کارایی بنگاهها،تخصیص بهینه منابع و ایجاد تعادل‌ اقتصادی از جمله اهدافی است که خصوصی‌سازی،دنبال می‌کند.یکی از دلایل عمده برای‌ خصوصی‌سازی تشویق کارآفرینی است.خصوصی‌سازی بنگاهها را وادار می‌کند تا از منابع و مهارتهای توسعه یافته در تطبیق با تقاضای بازار جهت باقی ماندن استفاده نمایند.خصوصی‌سازی از طریق ایجاد فعالیتهای جدید سرمایه‌گذاری و نوآوری و تقبل ریسک بین بنگاه‌های مختلف به کار آفرینی منجر می‌گردد.این پژوهش به بررسی رابطه خصوصی‌سازی و میزان کارآفرینی شرکتهای‌ واگذار شده از طریق بورس اوراق بهادار می‌پردازد و نشان می‌دهد که خصوصی‌سازی بر ظرفیت‌ کارآفرینی شرکتها اثر مثبت داشته است.

خلاصه ماشینی:

"آنچه که به عنوان مهمترین نتیجه از مطالعه عملکرد خصوصی‌سازی در کشور می‌توان مد نظر قرار داد برای تسهیل امر خصوصی‌سازی در آینده از آن استفاده نمود،این است که در صورتی که عزم ملی و اعتقاد راسخ سیاسی و اقتصادی برای اجرای واقعی فرآیند خصوصی‌سازی در کشور وجود داشته باشد، شیوه مدیریت و نظارت بر امر واگذاری شرکتها به بخش خصوصی و غیر دولتی،ضرورت اولیه موفقیت‌ سیاست خصوصی‌سازی به حساب می‌آید و نهایتا با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد مبتنی بر بازار مناسبترین‌ شرایط برای فعالیتهای کارآفرینانه محسوب می‌گردد،خصوصی‌سازی به عنوان مقدمه و بستر ساز این‌ محیط مناسب برای رشد کارآفرینی مطرح می‌گردد که به نو آوری و تولید کالاها و خدمات جدید منجر می‌گردد. نتایج در بررسی میدانی صورت گرفته از شرکتهای واگذار شده توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع‌ ایران و سازمان صنایع ملی ایران در خصوص عوامل کارآفرینی و عوامل ساختاری شرکتها در دو دوره قبل‌ و بعد از خصوصی‌سازی و با به کارگیری آمار توصیفی و آمار استنباطی یافته‌های ما حاکی از آن است که‌ ابعاد کارآفرینی(شامل نو آوری در تولید،نو آوری در فرآیند تولید،نو آوری سازمانی،مخاطره کردن در ورود به بازارها و مشاغل جدید داخلی و بین المللی و نوسازی ارهبردی)و عوامل ساختاری(شامل‌ ساختار سازمانی،ویژگیهای مدیران و خصوصیات کارکنان)که در مجموع ظرفیت کارآفرینی شرکتها تشکیل می‌دهد،بعد از خصوصی‌سازی افزایش معنی داری یافته است و تقویت ظرفیت کارآفرینی‌ شرکتها بعد از خصوصی‌سازی مورد تأیید قرار گرفت،که مؤید این امر است که کارآفرینی در محیطی‌ می‌تواند به ظهور و بروز برسد که متکی بر سازوکار بازار باشد و لذا در الگوهای اقتصادی وضعیت اقتصاد مبتنی بر بازار مناسبترین شرایط برای فعالیت کارآفرینانه محسوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.