Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه یک مدل سه بعدی از چالشهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 83 تا 114)

کلیدواژه ها :

ایران ،تجارت الکترونیک ،چالش ،راه کار ،پیاده سازی

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیک، پیاده‌سازی تجارت الکترونیک در ایران، چالشهای پیاده‌سازی تجارت الکترونیک، پرسشنامه چالشهای پیاده‌سازی تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات، مانع پیاده‌سازی تجارت الکترونیک، مدل سه‌بعدی از چالشهای پیاده‌سازی، ابعاد چالشهای پیاده‌سازی تجارت الکترونیک، مدل، رتبه‌بندی چالشهای پیاده‌سازی تجارت الکترونیک

در این مقاله گزارش خلاصه شده پژوهشی از نظرتان می گذرد که درباره «چالشها و راه کارهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران» تهیه شده و در آن چالش های پیاده سازی تجارت الکترونیک در سه دسته فنی، فرهنگی – اجتماعی و مدیریتی جای گرفته اند و بر اساس آن سه فرضیه طراحی شده است. در همین راستا، بعد از معرفی چارچوب کلی تحقیق، ابتدا به بررسی نظری موضوع با بهره گیری از منابع داخلی و خارجی پرداخته شد. سپس با بهره گیری از روش تحقیق از نوع توصیفی و با اجرای میدانی، داده ها از دو طریق کتابخانه ای (جست و جو، مطالعه، بررسی و استفاده از متون و مجلات دیجیتال) و غیر کتابخانه ای (مصاحبه و پرسشنامه مقدماتی) گردآوری گردیدند. به دنبال آن پرسشنامه ای با عنوان «پرسشنامه چالشهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران» طراحی و در جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. این جامعه در برگیرنده خبرگان و متخصصان صاحب نظر و آشنا با موضوع تجارت الکترونیک و مباحث مرتبط با آن و دست اندرکاران دخیل در امر پیاده سازی آن در ایران می باشد. در ادامه پرسشنامه های تکمیل شده با بهره گیری از فنون آماری تی. استیودنت (برای آزمون فرضیه های اصلی) و فریدمن (برای آزمون فرضیه های کمکی و رتبه بندی چالشها) و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و ضمن آزمون فرضیات فوق، سه دسته نتیجه گیری در قالب رتبه بندی موانع اصلی، ابعاد هر کدام از موانع و در نهایت رتبه بندی کلیه ابعاد موانع به عمل آمد. در پایان هم برای غلبه بر این چالشها پیشنهادهایی خلاصه شده ارایه گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"به‌طور خلاصه فعالیتهای انجام شده در کشور در زمینه تجارت الکترونیک طی سالهای 4991 تا 2002 میلادی را به صورت زیر می‌توان برشمرد: برنامه‌ریزی پنج ساله برای وزارت بازرگانی خط مشی‌های اصلاح تجاری در برنامه پنج ساله سوم در سال 0002 تدارک خط مشی تجارت الکترونیک ملی دولت کاربرد فن‌آوری بارکد در زنجیره تأمین‌1در سال 7991 معرفی استانداردهای‌ UN/EDIFACT در سال 7991 ایجاد کمیته‌ Iran/EDIFACT و گروه‌های کاری تخصصی در سال 5991 تهیه پیش‌نویس قانونی تجارت الکترونیکی در سال 0002 به منظور تصویب در سال 2002 همکاری باقوه مقننه جهت ایجاد دادگاههای تخصصی برای حل و فصل مسائل مربوط به تجارت‌ -------------- (1) Supply Chain الکترونیکی(دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک،0831). جدول(3)مراحل خلاصه شده آزمون آماری فرضیه‌های تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) 61-رتبه‌بندی چالشهای تحقیق چالشهای تشریح شده در شکل 1 در سه قالب زیر رتبه‌بندی می‌گردند: 61-1-رتبه‌بندی چالشهای سه‌گانه پیاده‌سازی تجارت الکترونیک در ایران در این خصوص چالشهای فنی،فرهنگی-اجتماعی و مدیریتی مورد مقایسه قرار گرفته و نسبت به‌ یکدیگر رتبه‌بندی می‌شوند. برخی از این نهادها عبارتند از: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی مرکز نقطه تجاری ایران سازمان برنامه و بودجه مرکز آمار ایران شورای عالی انفورماتیک بازرگانان و افراد شاغل در بخش تجارت سیستم بانکی کشور سیستم حمل و نقل کشور صنعت بیمه کشور وزارت علوم،تحقیقات و فناوری شرکت‌های ایرانی استفاده‌کننده از اینترنت به منظور تجارت الکترونیک در ایران 91-نتیجه‌گیری با توجه به تغییر دیدگاه جهانی نسبت به عوامل تعیین‌کننده تمدن و قدرت جوامع،همچنین تغییر شاخصهای ارزیابی توسعه و مهمتر از آن ضرورت تغییر سیاستهای کشورهای در حال توسعه برای رهایی‌ از اقتصاد تک محصولی،لازم است تا با روند حرکت جهانی و تغییرات به وجود آمده در آن هم‌سو شده و از فناوری اطلاعات به عنوان بستری قدرتمند استفاده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.