چکیده:
هدف از این تحقیق،توصیف وضعیت آموزش، نیروی انسانی(مدرسان)،امکانات و اماکن و تأسیسات و بودجه برای ارائهء دروس تربیتبدنی عمومی 1 و 2 در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقهء 3 کشور بود.به این منظور از روش توصیفی برای انجام تحقیق استفاده شد و دادهها به روش میدانی جمعآوری گردید.نمونهء آماری شامل 15 مدیر گروههای آموزشی، 121 مدرس و 2524 دانشجو(1335 دانشجوی دختر و 1189 دانشجوی پسر)بود.برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته شامل سؤالهای باز و بسته استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد:1.بین دیدگاه مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان در مورد اهمیت برنامهء آموزشی،هماهنگی مدرسان با اهداف آموزشی و کافی بودن یا نبودن ساعت زمان اجرای دروس تربیتبدنی عمومی و نیز نسبت به تخصیص بودجهء سرانه با تعداد دانشجویان،تفاوت معنیداری وجود دارد.2.بین دیدگاه مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان دربارهء تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و تأسیسات ورزشی و تناسب بین تعداد مدرسان با تعداد دانشجویان هر کلاس و نیز بین دیدگاه مدیران گروه و مدرسان در خصوص کیفیت آموزش نظری دروس تربیتبدنی عمومی،تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"بین دیدگاه مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان در مورد اهمیت برنامهء آموزشی،هماهنگی مدرسان با اهداف آموزشی و کافی بودن یا نبودن ساعت زمان اجرای دروس تربیتبدنی عمومی و نیز نسبت به تخصیص بودجهء سرانه با تعداد دانشجویان،تفاوت معنیداری وجود دارد.
بنابراین تحقیق حاضر با توصیفی که از وضعیت و چگونگی آموزش،نیروی انسانی،امکانات و اماکن و تأسیسات و بودجهء مربوط به اجرای دروس تربیتبدنی عمومی(1 و 2)واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در منطقهء 3 کشور ارائه داده است،میتواند آمار و اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار رؤسای واحدهای دانشگاههای آزاد منطقه و مسئولان تربیتبدنی و ورزش ذیربط قرار دهد،تا ضمن شناخت قوتها و ضعفهای وضعیت اجرایی دروس مذکور،از دادهها و اطلاعات ارائه شده برای بازنگری در برنامههای موجود با برنامهریزی جدید استفاده کنند و بتوانند بهرهوری مطلوب این دروس را مورد توجه قرار داده و راهبردهای مناسب برای تقویت قوتها و رفع موانع و کاستیها ارائه دهند.
جدول 5-نتایج آزمون تحلیل واریانس در مورد مقایسهء دیدگاههای مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان در مورد هماهنگی روش تدریس مدرسین با اهداف آموزشی دروس تربیتبدنی عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان در خصوص هماهنگی روش تدریس مدرسان با اهداف آموزشی دروس تربیتبدنی عمومی،تفاوت معنیداری(00/0- P ،83/15- F )وجود دارد.
درضمن آزمون فرضیهء تحقیق درمورد اهمیت برنامهء آموزشی برای دروس تربیتبدنی عمومی نشان داد بین دیدگاه مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان در این زمینه،تفاوت معنیداری وجود دارد.
همچنین آزمون فرضیهء تحقیق درمورد هماهنگی مدرسان با اهداف آموزشی دروس تربیتبدنی عمومی،نشان داد که بین دیدگاه مدیران گروه،مدرسان و دانشجویان در این زمینه،تفاوت معنیداری وجود دارد."