Skip to main content
فهرست مقالات

خبرهای فرهنگی و هنری جهان

(10 صفحه - از 60 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، هنر، شاعر، زن، شعر، سزان، بروتون، نقاش، کتاب، داستان، استاین‌بک، آثار، زندگی، زبان، کار، زمان، احساس، فکر، نقاشیهای سزان، اصلی، آندره بروتون، سزان و آمریکا، سزان در کتاب سزان، خوشه‌های خشم، استاین‌بک خوشه‌های خشم، چاپ آثار و تابلوهائی، بروتون سر، آثار سزان، هنری جهان، خبرهای فرهنگی و هنری

عرضه‌ شده و قرار است دیگر آثار این نویسنده‌ نیز توسط همین ناشر تجدید چاپ شود. گفتنی است که چندی پیش، نمایشگاهی با عنوان«مسافر مغناطیسی»، به منظور بزرگداشت فیلیپ سوپو،در مرکز نمایشگاههای مونروی واقع در حومهء پاریس برگزار گردید. این نمایشگاه در دوازده سالن مختلف، با ارائه،مجموعه‌ای از اسناد،عکسها، دستنوشته‌ها،نمونه‌هائی از نخستین چاپ‌ آثار و تابلوهائی از هنرمندانی چون آرپ، من ری،دولونه،ماسون،برونه،و...که از چهرهء این شاعر کشیده‌اند،و نیز اصل‌ نامه‌های مبادله شده بین این نویسنده‌ و افرادی چون آرتو،ساندرا،دسنوس، ساوینیو،و...بیننده را با مراحل مختلف‌ زندگی فیلیپ سوپو و به ترتیبی‌ زمان‌بندی شده آشنا می‌کرد. آنچه در پی می‌آید در برگیرندهء متنی‌ است پیرامون نحوهء پیدایش میدانهای‌ مغناطیسی و دو گفتگو با خود شاعر که‌ توجهتان را به ترجمهء آنها جلب می‌کنیم:

خلاصه ماشینی: "همانطوری‌ که امااتاایدو9از کنیا در سطوری که به عنوان‌ پیش درآمد شعر«دوستدار فرشته سیاه» می‌گوید:«چگونه می‌توانم در حال و هوای‌ شاعری،شعر بگویم؟حال و هوایی که شاعران‌ رومانتیک انگلیسی آن را«احساسات‌ هیجان‌آمیزی که در آرامش به یاد می‌آید» توصیف کرده‌اند:آنهم هنگامیکه تلاش برای‌ آزادی ضرورتی فوری است و هنگامیکه‌ خشمی که از کشتار دوستانم توسط رژیم‌ نژادگرای آفریقای جنوبی احساس می‌کنم، هنوز در قلبم شراره می‌کشد؟» مهمترین تأثیری که این کتاب می‌تواند در برداشته باشد،احتمالا عملی ساختن‌ گفت‌وگوهای دوجانبه است،گفت‌وگوهایی که‌ ضروری به نظر می‌آید حتی اگر خطرهای‌ همگانی در میان باشد:خطر برای آزادی‌ بیان،برای حقوق بشر در سرتاسر جهان،برای‌ روشهای مبارزه با این خطرات و دادن‌ پاسخهای ادبی بدان،که براستی تنوع‌ گسترده‌ای دارد. مثلا قبل از توصیف اولین حملهء فلوبر در سال 4481 که‌ بیشتر محققین را عقیده بر صرع بودن آن‌ است،چنین تذکر می‌دهد:«ما باید توالی‌ زمانی حوادث را با احتیاط و بدقت بازسازی‌ کنیم»و به جای برآوردن این وعده،با تصویف‌ چهرهء جغرافیایی مناطقی از نرماندی و نقل‌ قسمتهای طولانی از یکی از داستانهای فلوبر به بیراهه می‌رود و آنچه را ممکن است برای‌ فلوبر روی داده باشد در چند عبارت گذرا و بی روح خلاصه می‌کند. وقتی‌ همان آدم وقت ناهار به عامل خودش تلفن‌ می‌زند و در مورد فیلمنامه‌ای که می‌خواهد برای فیلم بعدی‌اش روی آن کار کند،صحبت‌ می‌کند من خیلی نگران می‌شوم و درست‌ همان موقع که عامل(آژانس)به ستاره فیلم‌ می‌گوید«من نتوانستم بیشتر از این پول‌ برایت تهیه کنم ولی رل مهمی در فیلم برایت‌ گرفتم»آنوقت این سؤال برایم پیش می‌آید که‌ دیگر چه فیلمی!؟ باید گفت که به وجود آوردن یک نقش‌ خیلی مهم بیشتر تبلیغی به نفع ستاره فیلم‌ است تا به نفع خود فیلم."

صفحه:
از 60 تا 69