Skip to main content
فهرست مقالات

علل و موانع ساختاری توسعه صادرات به کشورهای عربی (کشورهای منتخب لبنان، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی)

(5 صفحه - از 34 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : توسعه صادرات، موانع ساختاری توسعه صادرات، توسعه صادرات به کشورهای عربی، عربی، توسعه صادرات به کشورهای منتخب، امارات متحده عربی، سیاسی، عربستان، ساختاری، کویت، بازرگانی، نفت، کشورهای منتخب لبنان، مبادلات، امارات متحده عربی و کویت، تولید، امر صادرات، ه کشورهای منتخب عربی، اقتصادی، درآمد، بازار، چالش‌های توسعه صادرات، عربستان‌سعودی و امارات متحده، درون‌نگر، ایران، سعودی و امارات متحده، مبادلات بازرگانی با کشورهای منتخب، سیاست توسعه صادرات، صادرات ه کشورهای منتخب عربی، توسعه صادرات ه کشورهای منتخب

خلاصه ماشینی: "به‌طور کلی،عربستان و جدول شماره یک (به تصویر صفحه مراجعه شود) امارات متحده عربی نه تنها بخش بزرگی از درآمد خود را از فروش نفت خام حاصل می‌نمایند،بلکه‌ عربستان سعودی با توجه به موقعیت خاص خود از نظر اینکه قبله‌گاه مسلمانان در این کشور قرار دارد، سالانه پذیرای حد اقل دو میلیون نفر زایران خانه خدا سیاست‌های درون‌نگر اعمال شده به‌ صورت درازمدت در ایران و کشورهای‌ منتخب عربی،ریشه اصلی چالش‌های‌ ساختاری در توسعه روابط تجاری به شمار می‌روند. بدیهی است که موانع و مشکلات نه تنها در ابعاد داخل و خارج می‌بایستی‌ مطرح شود،بلکه در بعد داخل و خارج این موانع و مشکلات یا چالش‌ها به صورت ساختاری و اجرایی‌ مورد مطالعه قرار می‌گیرند،زیرا امر توسعه صادرات و چالش‌های آن فقط در سیاست‌های جاری محدود نمی‌شود،بلکه این علل و موانع می‌بایستی از زاویه‌ ناهنجاری‌های ساختاری داخلی و خارجی نیز مورد بررسی قرار گیرند،زیرا سیاست‌های درون‌نگر اعمال‌ شده به صورت درازمدت در ایران و کشورهای‌ منتخب عربی چالش‌های اصلی و اساسی توسعه‌ صادرات به این کشورها را تشکیل داده و موانع‌ جاری-چه در ایران و چه در این کشورها-ناشی از همین چالش‌های ساختاری می‌باشد. در این‌ نگرش،تنوع در کالاهای تولیدی،کیفیت کالا و قیمت‌ کمتر در سیاست‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت تولیدی متناسب با بازار داخلی تغییر (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته و صادرات و بازارهای خارجی زمانی مورد توجه‌ قرار می‌گیرد که نیاز داخل تامین شده باشد و ما زاد بر مصرف به صادرات تخصیص داده می‌شود،بدون‌ توجه به این اصل اساسی در تولید و سرمایه‌گذاری که‌ می‌بایستی جهت‌گیری بازار داخلی و خارجی را داشته‌ باشد و حتی در مراحلی از فرایند توسعه،بازار خارجی‌ از اولویتی بالاتری برخوردار گردد و راهبرد درون‌نگر یکی از موانع غیرساختاری در زمینه‌ توسعه مبادلات بازرگانی با کشورهای عربی‌ منتخب،فقدان یا نارسایی فعالیت‌های‌ مربوط به شناسایی بازارهای هدف صادراتی‌ در این کشورهاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.