Skip to main content
فهرست مقالات

ایران و مجامع و سازمان های بین المللی، فرامنطقه ای و منطقه ای (بخش دوم)

نویسنده:

(3 صفحه - از 20 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : سازمان جهانی تجارت ،سازمان کنفرانس اسلامی ،اکو ،مجامع ،تعرفه‌های ترجیحی ،بازار مشترک اسلامی ،وزارت بازرگانی ،مجامع و سازمان‌های ،ایجاد بازار مشترک اسلامی ،اسکاپ ،کمیته همکاری‌های اقتصادی ،کنفرانس اسلامی ،بازار مشترک ،اعضای اکو مستلزم اقدامات ،جمهوری اسلامی ایران ،کشورهای اسلامی ،رشد اقتصادی ،منطقه‌ای اعضای موافقتنامه ،وزارت امور اقتصادی ،تجارت اکو ،همکاری‌های اقتصادی ،کشورهای عضو ،تخفیفات ترجیحی تعرفه‌ای ،اعضای اکو ،ترجیحی ،تعرفه‌ای ،اعضای موافقتنامه ،قلم کالا ،کشورهای ایران ،افزایش تجارت

خلاصه ماشینی:

")،تایید عزم سیاسی توسعه برخی‌ از سران کشورهای عضو،بررسی کار آمد بودن‌ برگزاری اجلاس وزرای بازرگانی کشورهای عضو به منظور تدوین سیاست‌های عملی توسعه‌ تجارت فی ما بین،انجام سرمایه‌گذاری مشترک‌ بین کشورهای عضو،تجدید نظر اساسی در فهرست کالاهای موضوع ترجیحات تعرفه‌ای و معنی دار کردن تخفیف‌ها و امتیازات،مشارکت‌ فعال اعضا در کلیه جلسات و ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت اقتصادی و قوانین و مقررات تجاری و گمرکی کشورهای عضو در این‌ میان ضرورتی تام دارند. در این میان،ایران نیز نتوانسته است از عضویت و حضور در این سازمان‌ها برای توسعه‌ مورد ایران،علاوه بر موانع و مشکلات برشمرده‌ شده،عواملی مانند عدم عضویت در سازمان‌ جهانی تجارت،تداخل وظایف بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط از جمله وزارت بازرگانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی،وزارت امور خارجه‌ و سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده کشور که تولیت امور هریک از سازمان‌های مزبور را به‌ عهده دارند،عدم مشارکت موثر وزارت بازرگانی در جلسات اصلی یا جلسات کارشناسی این مجامع،یا حضور حاشیه‌ای در آنها و بی اطلاعی بخش‌ خصوصی و عاملان اقتصادی از چگونگی استفاده‌ از تسهیلات موافقت نامه‌های تخفیفات ترجیحی‌ تعرفه‌ای و بالاخره،بهره برداری سیاسی از عضویت در این سازمان‌ها و مجامع را نیز باید اضافه کرد. T. O) ،انتخاب و معرفی وزارت بازرگانی- متولی قانونی تنظیم روابط بازرگانی خارجی- به عنوان نماینده رسمی کشور در این سازمان‌ها، مشارکت فعالانه مسوولان و کارشناسان وزارت‌ بازرگانی به همراه نمایندگان و کارشناسان سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی و به ویژه‌ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جلسات‌ رسمی و کارشناسی مجامع و سازماهای مورد اشاره و آگاهی بخش خصوصی و عاملان‌ اقتصادی از فهرست کالاها و میزان تخفیفات‌ ترجیحی تعرفه‌ای متبادله و روش استفاده از آنها، می‌تواند در رشد اقتصادی و توسعه تجاری‌ کشورمان نقش بسزایی داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.