Skip to main content
فهرست مقالات

زندگی، آثار و عقائد ابن عربی

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"در واقع مکتب همه خدایی یک‌ مکتب فلسفی است و مستلزم نوعی پیوستگی جوهری‌ میان خدا و جهان عینی است،در صورتی که ابن عربی‌ تعالی خدا را به هر یک از این مقولات و حتی به جوهر اولیه‌ اثبات کرده و اظهار داشته که خداوند در ورای همهء آنهاست،بنابراین اطلاق فلسفهء وحدت جوهری به ابن- عربی درست نیست. ایزوتسو تفسیر جالبی از مسئلهء سلسله مراتب حضرات خداوند در دیدگاه ابن‌ عربی می‌کند: ذات مطلق در مطلقیت خود که همان احدیت باشد، تجلی ندارد،اما در مراحل بعدی،در حضرت دوم که‌ مطلق خودش را به صورت الله آشکار می‌کند،در حضرت‌ سوم،در واقع مطلق یا ذات احدیت خود را به صورت خدا و صاحب آشکار کرده و در حضرت چهارم،ذات حق در وجه اجسام نیمه روحانی و نیمه مادی هویدا می‌شود که‌ به آن عالم برزخ یا عالم میان روح و عالم شهادت‌ می‌گویند،و حضرت پنجم مرحله‌ای است که در آن ذات‌ احدیت در قالب جهان محسوس متجلی می‌شود. او در کنار مسئله،بیکرانی وجود مطلق‌ خدا و وحدت وجود،به وحدت ادیان نیز معتقد است‌ و اظهار می‌دارد که ادیان دارای وحدت درونی هستند و اگر کسی به وحدت محتوای درونی همهء دین‌ها اعتقاد داشته باشد و به آداب یک دین به طریق کامل عمل کند، مثل این است که به ادیان دیگر نیز ایمان آورده است،به‌ عبارتی دیگر،سپارش به راه و طریقت شناخت حقیقت‌ مطلق و رمز و رازهای جهان با اتکا به ادیان جهانی."

صفحه:
از 16 تا 21