Skip to main content
فهرست مقالات

رمان: رئالیسم و خلاقیت

نویسنده:

(2 صفحه - از 24 تا 25)

خلاصه ماشینی:

"وی اضافه می‌کند: «رمان‌نویس صرفا یک خبرنگار است که از قضاوت یا نتیجه‌گیری قاطعانه منع شده است!نقش یک عالم آگاه‌ این است که حقایق را آشکار کند،تا آخر تحلیل پیش رود بدون اینکه دست به ترکیب(سنتز)بزند،بنابراین تنها قواعد کلی‌ای که می‌تواند بیان کند از این قبیل است که: آزمایشاتی که در چنین شرایطی انجام شود چنان نتایجی‌ را خواهد داشت و همین جا متوقف می‌شود،زیرا اگر او بخواهد ورای پدیده برود،وارد مقولهء فرضیات می‌شود و ما دیگر با احتمالات سر و کار داریم نه علم!عینا مانند عالم‌ حقیقی،رمان‌نویس باید همواره خود را در حقائقی که‌ معلوم شده‌اند محصور نماید،در بررسی تفصیلی طبیعت‌ غرق شود اگر نمی‌خواهد در نتایج تزریقات خارجی کند! حقیقت اینجاست پیش روی شماست،اگر می‌خواهی در مقابل آن خنده سر بده،هر درسی که‌ می‌خواهی از آن بگیر،این دیگر وظیفه خود شماست،کار نویسنده این بوده که حقیقت را در مقابل شما عریان کند و بس آیا می‌توانید یک شیمی‌دانی را تصور کنید که مثلا با«ازت»دشمنی پیدا کرده باشد به خاطر اینکه مضر به‌ سلامت است و به«اکسیژن»«مثلا»تعلق خاطری چون‌ مفید سلامت است؟به همین ترتیب یک رمان‌نویس‌ نمی‌تواند وارد مقولهء طرفداری از«خوب»و مبارزه با «بد»شود زیرا در عین بی‌خاصیتی این کار،سبب‌ می‌شود رمان قدرت حقیقی خود را از دست بدهد،دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود) قطعه سنگ مرمرینی نیست که از صخرهء عظیم طبیعت‌ کنده شده باشد،بلکه محصول مصنوعی است بافته شده‌ از احساسات و عوامل مختلف و مشمول همه قواعد درستی و غلطی چنین اموری است."

صفحه:
از 24 تا 25