Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردهای فلاسفه اسلامی به نفس و دلالت های تربیتی آن (ابن سینا، شیخ اشراق و ملا صدرا)

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 7 علمی-پژوهشی (23 صفحه - از 5 تا 27)

کلیدواژه ها : نفس ،رویکردهای فلسفی ،دلالت‌های تربیتی ،ابن سینا ،شیخ اشراق و ملا صدرا

کلید واژه های ماشینی : شیخ اشراق و ملا صدرا ،ملا صدرا ،شیخ اشراق ،اشراق ،صدرا ،رابطهء نفس و بدن ،اهداف تعلیم و تربیت ،تعلیم و تربیت ،نفس ناطقه ،تربیتی ،نفس و بدن ،اهداف تربیتی ،فلسفی ،جوهری ،ملا صدرا نفس ،حرکت جوهری ،شناخت انسان ،دلایل اثبات وجود نفس ،وجودی ،روحانی ،مجرد ،وجود نفس و رابطهء ،وجود نفس ،ابن‌سینا و شیخ اشراق ،اثبات وجود نفس ،تدوین اهداف تربیتی ،بدن انسان ،شناخت نفس ،دلالت‌های تربیتی ،تربیت انسان

شناخت انسان و آگاهی از ویژگی‌های او،منبع استخراج و تدوین اهداف تربیتی است و راهبردهای علمی،فلسفی،دینی و عرفانی از جمله اساسی‌ترین وسایل شناخت انسان‌ محسوب می‌شوند.ازاین‌رو،در این مقاله به منظور تدوین اهداف تربیتی در جامعهء اسلامی، ماهیت انسان با رویکردی فلسفی مورد بررسی قرار گرفته است.برای این منظور،اندیشه‌های‌ ابن سینا،شیخ اشراق و ملا صدرا با تکیه بر سه محور ماهیت نفس،دلایل اثبات وجود نفس و رابطهء نفس و بدن بررسی شده و الگوی نظری آرنولد گریز(1994)به عنوان منطق زیربنایی‌ این بررسی،مورد استفاده قرار گرفته است.در نتیجه اهداف تعلیم و تربیت براساس مبانی‌ انسان‌شناسی متفکرین موصوف به تصویر کشیده شده و افتراقات و اشتراکات آن‌ها در این‌ زمینه به تفسیر بیان شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.