Skip to main content
فهرست مقالات

تأمّلی در احادیث نقصان عقل زنان (نقدی بر مقاله «دفاع از حدیث ـ 2»)

نویسنده:

(19 صفحه - از 81 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : نقصان عقل زنان ،دفاع از حدیث ،نقصان عقل ،عقل زنان ،علوم حدیث ،زن و مرد ،شرعی ،قطعی ،دلالت حدیث ،سند و دلالت ،أثر شرعی ،اصول عقاید ،بن یعقوب ،امور تکوینی ،اثر شرعی ،میل داری ،دوست داری

خلاصه ماشینی:

"آیا باید آنان را ناقص العقل شمرد(با اینکه از بسیاری از مردان در تمامی عرصه های زندگی عاقل تر بودند)؟ یا باید آنان را استثنا دانست؟ مگر قضایای عقلی و حقیقی، استثنا برمی دارد(آن هم تا این حد)؟ آیا مریم و آسیه که مثل و نمونه برای همه مؤمنان بودند35، نقص عقل دارند یا استثنا هستند؟ همان مریم که مفتخر به «اصطفاک وطهرک»36 است و خداوند، او را «آیه»37 دانسته و فرشتگان با او تکلم کرده اند … إذ قالت الملائکة یامریم!38؟ خدیجه، همسر پیامبرخدا(ص) چطور؟ یا فاطمه، دختر گرامی پیامبر که سیده زنان عالمیان است؟ یا زینب(س) که امام سجاد(ع) درباره اش فرمود: «أنت بحمد الله عالمة غیر معلمة»39؟ ____________________________________________ 35. حاصل سخن حاصل سخن ما، پس از ذکر مقدمات پنجگانه، این است که صرف نظر از بحث اعتبار سند این احادیث، تسرع در پذیرش دلالت آنها وجهی ندارد؛ زیرا با توجه به اینکه دلالت حدیث در امور تکوینی، زمانی پذیرفته است که قطعی باشد، و از سوی دیگر، عقل در احادیث به معنای گونه گون آمده و عالمان دینی در معنای «نقصان عقل» احتمالات متعددی را مطرح کرده اند، و در احادیث دیگری عقل زنان پذیرفته شده، چگونه می توان مطلبی واضح و روشن از این احادیث استفاده کرد؟ به تعبیر دیگر، تعدد معانی عقل در روایات، و تفسیرهای مختلف از نقصان عقل، نه تنها ظهوری برای این احادیث باقی نمی گذارد، بلکه آنها را مجمل نیز می کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.