Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر داستان نویسی معاصر ایران

نویسنده:

(3 صفحه - از 23 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : داستان ،رمان ،ادبی ،داستان‌نویسی ،ایران ،ادبیات ،سال داستان‌نویسی در ایران ،شکست ،اجتماعی ،سیاسی ،داستان‌نویسی معاصر ایران ،هنر ،داستان کوتاه ،هدایت ،نسل ،تصویر ،ادبیات داستانی ،تاریخی ،ظهور ،مروری بر داستان‌نویسی ،آثار ،سال داستان‌نویسی در ایران بار ،نویسندهء ،مردم ،رمان اجتماعی ،اوضاع ،زندگی ،علت ،رمان تاریخی ،فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"و اما 3 دوره از 5 دورهء مورد بحث نویسنده در این‌ کتاب،بدین قرار است: -دورهء اول،:از 3521 تا 0231(در جست‌وجوی‌ هویت و امنیت) -دورهء دوم:از 0231 تا 2331(آرمان‌خواهی‌ و تبلیغ) -دورهء سوم:از 2331 تا 2431(شکست و گریز) در جست‌وجوی هویت و امنیت: ظهور داستان‌نویسی در ایران به شکل نوین‌اش، اندکی قبل از مشروطیت،با ترجمهء آثار نویسندگان‌ اروپایی،توسط گروهی از متجد دین و درس خوانده‌ها و اروپا رفته‌های آن روزگار،انجام پذیرفت. نویسنده،وضعیت ادبیات‌ این دوره را بدین گونه می‌بیند: «دیکتاتوری تمام دستاوردهای انقلاب مشروطه را از چنگ مردم می‌رباید،از جمله از لحاظ فرهنگی و ادبی‌ کشور را به کویری خشک مبدل می‌کند و معدودی‌ داستان کوتاه همچنان منحصر به فرد باقی می‌مانند و ادبیات در قالب داستانهای هیجان‌آور تاریخی و عشقی به‌ تخدیر مردم می‌پردازد و سازش با موقعیت موجود را تبلیغ می‌کند»(ص 55) اما در همین فضای دم کرده و بظاهر سیاه، نویسندگانی همچون جمال‌زاده،هدایت و علوی به‌ «داستان کوتاه»رونق تازه‌ای می‌بخشند. فشار سانسور از رشد داستان‌نویسی‌ ایران جلوگیری می‌کند و درونگرایی رمانتیک و (به تصویر صفحه مراجعه شود) حزن‌آلود،جایگزین گزارشگری خشمناک و طنزآمیز داستانهای دورهء مشروطه می‌شود»(ص 97) آرمان‌خواهی و تبلیغ: اوضاع سیاسی،اجتماعی ایران در فاصلهء سالهای 02 تا 23-دومین بخش از بررسی نویسنده-پس از سقوط دیکتاتوری 02 ساله،روند تازه‌ای می‌یابد و به تبع آن، وضعیت فرهنگی نیز به گونه‌ای جدی تغییر یافت. بستر این منزلگاه‌ خود مقدمه‌ای می‌شود برای ظهور«افسانه‌های‌ اجتماعی»در فضای داستان‌پردازی نوین ایران،چرا که‌ به قول نویسنده: «نویسندهء شکست می‌کوشد با افسانه‌های تمثیلی و اسطوره‌ای خوانندگان خود را تسلا دهد و بهمین جهت‌ بسیاری از آثار پدید آمده در این سالها با وجود تفاوت‌ شکل و مضمون دارای وحدتی بنیادی در گریز از واقعیت‌ هستند."

صفحه:
از 23 تا 25