Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر داستان نویسی معاصر ایران

نویسنده:

(3 صفحه - از 23 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : داستان، رمان، ادبی، داستان‌نویسی، ایران، ادبیات، سال داستان‌نویسی در ایران، شکست، اجتماعی، سیاسی

خلاصه ماشینی:

"و اما 3 دوره از 5 دورهء مورد بحث نویسنده در این‌ کتاب،بدین قرار است: -دورهء اول،:از 3521 تا 0231(در جست‌وجوی‌ هویت و امنیت) -دورهء دوم:از 0231 تا 2331(آرمان‌خواهی‌ و تبلیغ) -دورهء سوم:از 2331 تا 2431(شکست و گریز) در جست‌وجوی هویت و امنیت: ظهور داستان‌نویسی در ایران به شکل نوین‌اش، اندکی قبل از مشروطیت،با ترجمهء آثار نویسندگان‌ اروپایی،توسط گروهی از متجد دین و درس خوانده‌ها و اروپا رفته‌های آن روزگار،انجام پذیرفت. نویسنده،وضعیت ادبیات‌ این دوره را بدین گونه می‌بیند: «دیکتاتوری تمام دستاوردهای انقلاب مشروطه را از چنگ مردم می‌رباید،از جمله از لحاظ فرهنگی و ادبی‌ کشور را به کویری خشک مبدل می‌کند و معدودی‌ داستان کوتاه همچنان منحصر به فرد باقی می‌مانند و ادبیات در قالب داستانهای هیجان‌آور تاریخی و عشقی به‌ تخدیر مردم می‌پردازد و سازش با موقعیت موجود را تبلیغ می‌کند»(ص 55) اما در همین فضای دم کرده و بظاهر سیاه، نویسندگانی همچون جمال‌زاده،هدایت و علوی به‌ «داستان کوتاه»رونق تازه‌ای می‌بخشند. فشار سانسور از رشد داستان‌نویسی‌ ایران جلوگیری می‌کند و درونگرایی رمانتیک و (به تصویر صفحه مراجعه شود) حزن‌آلود،جایگزین گزارشگری خشمناک و طنزآمیز داستانهای دورهء مشروطه می‌شود»(ص 97) آرمان‌خواهی و تبلیغ: اوضاع سیاسی،اجتماعی ایران در فاصلهء سالهای 02 تا 23-دومین بخش از بررسی نویسنده-پس از سقوط دیکتاتوری 02 ساله،روند تازه‌ای می‌یابد و به تبع آن، وضعیت فرهنگی نیز به گونه‌ای جدی تغییر یافت. بستر این منزلگاه‌ خود مقدمه‌ای می‌شود برای ظهور«افسانه‌های‌ اجتماعی»در فضای داستان‌پردازی نوین ایران،چرا که‌ به قول نویسنده: «نویسندهء شکست می‌کوشد با افسانه‌های تمثیلی و اسطوره‌ای خوانندگان خود را تسلا دهد و بهمین جهت‌ بسیاری از آثار پدید آمده در این سالها با وجود تفاوت‌ شکل و مضمون دارای وحدتی بنیادی در گریز از واقعیت‌ هستند."

صفحه:
از 23 تا 25