Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ عامه و سینما (نقش و پایگاه فرهنگ بومی در سینمای ایران)

نویسنده:

(8 صفحه - از 95 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ بومی در سینمای ایران ،فیلم ،فرهنگ بومی ،فانوس خیال ،فیلمنامه ،ایران ،مضامین ،پایگاه فرهنگ بومی ،فرهنگ عامه و سینما ،ننه گل‌آقا ،جنگل ،فانوس خیال و فانوس خیالی ،مردم ،غربی ،افسانه‌های ،قلمرو فرهنگ بومی ایران ،کلامی ،فیلم‌های سینمائی به شکوفائی فرهنگ ،پیام ،قومی ،آواز ،نقش و پایگاه فرهنگ ،لطفعلی خان ،سنتی ،مضامین فرهنگ بومی ،فرهنگ بومی جامعه ،فیلم‌های غربی ،قلمرو سینما و تحریر فیلمنامه‌ها ،فیلم‌ها از فرهنگ بومی ،جامعه

خلاصه ماشینی:

"بدین معنی، «فیلم»و ظرایف و دقایق مربوط به آن به عنوان:«هنر در خدکت جامعه»، مورد بحث قرار می‌گیرد و به عمق نیازهای اجتماعی پیوند می‌خورد و به آداب و رسوم و فرهنگ بومی جامعه شأن و وقار می‌بخشد و به عوض سرگردانی برای یافتن سوژه، مضامین اجتماعی و فرهنگی جوامع گوناگون را بررسی می‌نماید و از این طریق-تفاهم فرهنگی به وجود می‌آورد. به دنبال سوژه می‌گردند تا در عدسی دوربین خود-نقش آرزوهای خویش را برای ساختن فیلم و و پرداختن به این مقوله-رویت نمایند، بسیار هنگام-این استعدادهای چشمگیر به دلیل عدم آگاهی از مضامین قابل بحث یا سوژه‌های ناب و پر معنی، صرفا از نظر فنی به تهیه فیلمی می‌پردازند و احیانا به جنبه‌های زیبائی‌شناسی محض توجه می‌کنند و از بار عاطفی و انسانی و نقش پیام‌رسانی فیلم، غفلت می‌نمایند در حالیکه اگر جذابیت تصویر، موجب شیدائی ما می‌گردد، شأن و وقار مضمون و محتوی هم، شیوائی گفتار و رسائی پیام را به وجود می‌آورد. اگر فیلم:«زنده باد زاپاتا» 1 ، داستان یک یاغی از مکزیک و امریکای لاتین رابازگو می‌کند و از او قهرمانی مرگ‌ناپذیر می‌سازد که اگر خود نیز در بین مردم نباشد-خیالش، یادش و خاطره‌اش، آراینده رف‌چینی خانه دل مردم آندریار است، در قلمرو فرهنگ بومی ایران، جوانمردان شکیل و نجیبی می‌توان سراغ گرفت که سابقا-یاغی تلقی شدند، اما در نهضت‌های مردمی نام و نشان داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.