Skip to main content
فهرست مقالات

ایماژ و ایماژسازی هنر

نویسنده:

(19 صفحه - از 219 تا 237)

کلید واژه های ماشینی : ایماژ، هنری، ایماژ و ایماژسازی هنر، ایماژسازی، ایماژ هنری، شناخت، تصویر، عواطف، زندگی، استه‌تیکی

خلاصه ماشینی:

"پیدایش گسترده هنر و روند آفرینش هنری، همچون تمام پدیده‌های جهان هستی و زندگی اجتماعی قانونمند است، و هیچ پدیده قانونمندی غیر قابل شناخت نیست از اینرو تمام باورها و داوریهای راز گونه درباره سرشت جادوئی و ناشناختی هنر، و اینکه در قلمرو پژوهش علمی نمی‌گنجد، از پایه نادرست و بی‌مایه است. در بک نظر کلی و مقدماتی میتوان«ایماژ هنری»را چنین تعریف کرد:ایماژ نوعی تصویرذهنی است که واقعیت و زندگی را بصورت زنده، حس، عاطفی و مشخص منعکس می‌سازد و به عنوان روش خاص شناخت هنری برای نمایش و تفسیر پدیده‌های زندگی به کار میرود. بنابراین، ایماژ هنری برخلاف برخی برداشتهای نادرست تنها شکل خاصی از انعکاس واقعیت در ذهن، یا تصویری ساده و جزئی نیست، بلکه محتوای این انعکاس، یعنی نگرش و برداشت خاص هنرمند را از دنیای پیرامون خود بیان می‌کند. از اینرو انواع ایماژها، و همچنین اشکال و انواع هنرها برای شناخت و نمایش همه جانبه هستی و زندگی لازمند و نمی‌توان یکی را جانشین دیگری کرده و هریک از افزارهای بیانی، بنا به ساختار خود، استعداد خاصی برای بازسازی جنبه‌های معین واقعیت دارد، ولی این موضوع امری نسبی است و نباید مطلق نگریسته شود. بنابراین در یک تعریف خلاصه ولی بنیادی می‌توان گفت:واقع‌گرائی عبارتست از تحلیل و نمایش صادقانه جنبه‌های ماهوی پدیده‌های زندگی به صورت ایماژهای هنری: در زیر، برخی از قوانین و خصایص ایماژ هنری را در رابطه با«واقع‌گرائی»مورد توجه بیشتر قرار می‌دهیم: الف-همبستگی عین و ذهن:ایماژ هنری از برخورد عواطف هنرمند(ذهن)با زندگی(عین)، یعنی بازتاب بیرون در درون، بوجود می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.