Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی در قلمرو فرهنگ ملل: موسیقی فولکلوریک افغانستان

نویسنده:

(6 صفحه - از 242 تا 247)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، افغانستان، ترکمن‌ها، موسیقی فولکلوریک افغانی، موسیقی در قلمرو فرهنگ، آلات موسیقی، موسیقی فولکلوریک افغانستان، کابل، ازبک‌ها، ولایات

خلاصه ماشینی:

"راقم این سطور، در سال 1355 به مدت چند هفته در ولایات مختلف افغانستان به تحقیقات مردم‌شناسی و فرهنگ عامه، اشتغال داشته و یادداشت‌های فراوانی درباره عشایر افغانستان تنظیم و به ظبط آهنگهای موسیقی افغانی پرداخته است. اصولا ساخت آلات موسیقی ترمیم و مرمت این ابزار-در بسیاری از موارد-ارثی است و نوازندگان ضمن هنرنمایی، از نظر صنعتی و فنی نیز هنر خود را به فرزندان خویش می‌آموزند. تو بیا گریه و زاری کن «فلک» 1 ، نوعی از آهنگ ویژه موسیقی بدخشانی است و از چرخ و فلک و روزگار و زمانه و تقدیر و پیشانی نوشته، سخن‌ها می‌گوید:چهار بیتی‌های ویژه فلک از جدایی و فراق و دشواری‌های زندگی، پرده‌ها برمی‌دارند: زردآلوی زردی که جگر بریانم در ملک«مسافری»، عجب حیرانم یک پنج خط، 2 نمی‌آید از سوی وطن یک یار عزیز گویم و فریاد کنم ای یار نازنین چرا زرد شدی؟ یا دل به کسی دادی یا قهر شدی جواب:نه دل به کسی دادیم و نه-قهر شدیم تقدیر خدا رسید رخ زرد شدیم در مقدمه مقاله، وعده دادیم که از:«پری‌خوانی»ؤ«بخشی‌بازی»و کاربرد موسیقی در مداوای بیماران-در میان افغان‌ها-نیز صحبتی داشته باشیم: در میان ترکمن‌ها(در ایران، افغانستان، ترکستان، ... افزون بر ترکمن‌ها-در اصطلاح ازبک‌ها، پری‌خوانی مشابه همان عادات و آدابی است که ترکمنها برای درمانگری بیماران روانی رعایت مینمایند، بنابراین گوشه‌ای از موسیقی اسطوره‌ای آیینی افغان‌ها-در میان ازبکها و ترکمن‌ها-به پرخوانی و پری‌خوانی اختصاص دارد. دیده شده است که برای شبهای متمادی، بخشی در چادر بیمار بیدار نشسته و به نوازندگی و ذکر و رقص مشغول می‌گردد تا آن لحظه که بیمار تمرکز حواس بیابد و با شنیدن آهنگهای دلپذیر که با دوتار هماهنگ می‌شود به آرامش‌خاطر و تسکین برسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.