Skip to main content
فهرست مقالات

مزداددار

نویسنده:

(7 صفحه - از 314 تا 320)

کلید واژه های ماشینی : مزدا، مادان، زروان، هرمزد، مغان، اهورا مزدا، بابلی، اسم، ایرانی، مشتری، دین، زردشتی، ایزد، زئوس، تاریخ دین نجومی زروانی مغان، دیوان، ودایی، دین‌های ایران باستان، ماه، آسمان، اهرمن، مردوخ، نام خدای ایرانی، ستاره، کیوان، دین زردشتی، تاریخ، خداوند، مفهوم، اسم جنس

خلاصه ماشینی: "هم در ازمنه باستانی نام‌های مرکب از این اسم(دادا)بسیار رایج بوده، چنان‌که در الواح تخت جمشید (هخامنشی)مکرر نام«پرنه دادا»(-نام یکی از مباشران کارگران تخت جمشید)و نیز «هاتور دادا»و جز اینها یاد گردیده است 1 . loV narI fo yrotsiH egdirbmaC ehT ودایی هندی-میتانی-مادی نیز قهرا در جزو دیوان قرار گرفت، و گویا همین نامواژه او به معنای؛وارون»-یعنی برعکس، در مفهوم کار یا چیزی خلاف راست و درست، همچون کار دیوان تداول یافت، چنان‌که در خصوص اعمال ایشان در داستان‌ها معهود و معروف است. پیشتر گفته‌ایم و سپس هم با فصیل و تحقیق تمام خواهد آمد که«کیوان»یا«زحل»همانا نماد آسمانی خدای بزرگ مغان-یعنی«زروان»(-زمان)می‌باشد، چندان‌که مفاهیم زروان و کیوان باهم یکسانی یافته‌اند-یکی مفهوم و دیگری مصداق*. با این حال، «زیهنر»یاد کرده است که راجع به هرمزد نگفته‌اند که او«خود آی»بوده(-چنان‌که در فارسی کنونی به مفهوم«خود آمده»است) بل چنین نماید که خداوند برتر دیگری بوده، و او آشکارا همان زروان باشد که موافق با بندهشن ایرانی بر هرمزد تقدم داشته است 1 . این گزارش با روایت زردشتی «بندهش»(فصل 2)مغایر است، و هیچ اشارتی بدین موضوع نرفته است که نیرین بر اثر زناشویی ختوکداسی آسمانی پدید آمده باشند، هرچند که در«روایات پهلوی»(باب 8/ص 9)گوید«پیداست که خود هرمزد خوتوداتیه را کار بست». محققان با تأکید بلیغ بر این که مفهوم«رته»(یا«ارته»)مادی-پارسی(-«اشه»اوستایی)اساسا مغانی و یک اثر و یادگاری کهن از«اهورا»ی ایشان است، بنا به فقراتی از الواح تخت جمشید(هخامنشی یاد کرده‌اند که کلمه«رتاون»(یا«ارته وان»/اردوان)-یعنی:«داد دیده»همانا به مفهوم کسی باشد که مورد عنایت«مزدا»شده است، و این خود برابر است با«اشه»اوستایی- یعنی«اشه وان»که ترجمه عیلامی آن«ایروهازی»است 3 ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.