Skip to main content
فهرست مقالات

مزداددار

نویسنده:

(7 صفحه - از 314 تا 320)

کلید واژه های ماشینی : مزدا، مادان، زروان، هرمزد، مغان، اهورا مزدا، اسم، ایرانی، مشتری، دین

خلاصه ماشینی:

"هم در ازمنه باستانی نام‌های مرکب از این اسم(دادا)بسیار رایج بوده، چنان‌که در الواح تخت جمشید (هخامنشی)مکرر نام«پرنه دادا»(-نام یکی از مباشران کارگران تخت جمشید)و نیز «هاتور دادا»و جز اینها یاد گردیده است 1 . loV narI fo yrotsiH egdirbmaC ehT ودایی هندی-میتانی-مادی نیز قهرا در جزو دیوان قرار گرفت، و گویا همین نامواژه او به معنای؛وارون»-یعنی برعکس، در مفهوم کار یا چیزی خلاف راست و درست، همچون کار دیوان تداول یافت، چنان‌که در خصوص اعمال ایشان در داستان‌ها معهود و معروف است. پیشتر گفته‌ایم و سپس هم با فصیل و تحقیق تمام خواهد آمد که«کیوان»یا«زحل»همانا نماد آسمانی خدای بزرگ مغان-یعنی«زروان»(-زمان)می‌باشد، چندان‌که مفاهیم زروان و کیوان باهم یکسانی یافته‌اند-یکی مفهوم و دیگری مصداق*. با این حال، «زیهنر»یاد کرده است که راجع به هرمزد نگفته‌اند که او«خود آی»بوده(-چنان‌که در فارسی کنونی به مفهوم«خود آمده»است) بل چنین نماید که خداوند برتر دیگری بوده، و او آشکارا همان زروان باشد که موافق با بندهشن ایرانی بر هرمزد تقدم داشته است 1 . این گزارش با روایت زردشتی «بندهش»(فصل 2)مغایر است، و هیچ اشارتی بدین موضوع نرفته است که نیرین بر اثر زناشویی ختوکداسی آسمانی پدید آمده باشند، هرچند که در«روایات پهلوی»(باب 8/ص 9)گوید«پیداست که خود هرمزد خوتوداتیه را کار بست». محققان با تأکید بلیغ بر این که مفهوم«رته»(یا«ارته»)مادی-پارسی(-«اشه»اوستایی)اساسا مغانی و یک اثر و یادگاری کهن از«اهورا»ی ایشان است، بنا به فقراتی از الواح تخت جمشید(هخامنشی یاد کرده‌اند که کلمه«رتاون»(یا«ارته وان»/اردوان)-یعنی:«داد دیده»همانا به مفهوم کسی باشد که مورد عنایت«مزدا»شده است، و این خود برابر است با«اشه»اوستایی- یعنی«اشه وان»که ترجمه عیلامی آن«ایروهازی»است 3 ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.