Skip to main content
فهرست مقالات

ناسیونالیسم در موسیقی (وطن من)

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 357 تا 370)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، آهنگسازان، چک، مجارستان، موسیقیدانان، روس، اسپانیایی، قطعه، سبک، شیوه بیان آهنگسازان سبک رایج

خلاصه ماشینی:

"در دیگر کشورهای اروپا نیز موسیقی بومی نادیده گرفته می‌شد و شیوه بیان آهنگسازان سبک رایج و معمول زمان بود و در آن تأثیر روح ملی و حوادث چاجتماعی، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی، سنت‌ها، سبک ملی مناظر و چشم‌اندازها و به‌طور خلاصه«روح»آن سرزمین در آثارشان جلوه‌گر نمی‌شد. به مرور زمان، همان‌طور که ناسیونالیسم به معنای واقعی و سیاسی آن، در قرن 19 مفهوم عینی خود را در کشورها می‌یافت، در موسیقی نیز تأثیر گذاشت و از این زمان به بعد بعضی از آهنگسازان جوان خوش‌آتیه، که طبق معمول آن زمان برای یادگیری تکنیک‌های آهنگسازی به لایپزیگ آلمان می‌رفتند، در آنجا تکنیک‌ها را می‌آموختند، ولی پس از بازگشت به وطن، دیر زیر سلطه موسیقی کشورهای صاحب- نام موسیقی نمی‌ماندند و در خلق آثارشان، «روح ملی»سرزمین خود را بیان می‌کردند و به این وسیله، بیانی جهانی به موسیقی ملی خود می‌دادند. ***آنتونین دوژاک‌ karovD-ninotnA (1904-1841)دوژاک به عنوان یک آهنگساز ملی چک، نسبت به سمتانا از مزیتی برخوردار بود: او به خاطر اصل و نسب روستایی خود، زبان چک را که زبان مادری‌اش بود، از کودکی می‌دانست و به این زبان همان اندازه تسلط داشت که به موسیقی. هرچند بسیاری از پیش‌کسوتان موسیقی قرن بیستم مانند استراوینسکی و شوئنبرگ آثار خود را با زبانی فاقد هویت ملی عرضه کردند، بارتوک که در جهان موسیقی از همان عظمت برخوردار است، در موسیقی خود هرگز هویت مجارستانی را ترک نکرد و جهان موسیقی را وادار کرد که زبان موسیقی‌اش را که از موسیقی محلی میهنش ملهم بود، بیاموزند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.