Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر شعر معاصر آفریقا

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 428 تا 439)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،افریقا ،پوست ،سیاهان ،زر ،سنگور ،زنگی‌گری ،بومی ،فرانسه ،فرهنگ ،سفید پوست ،نیجریه ،کشف ،ادبی ،سرزمین ،سنگال ،سیاه‌پوست ،شعر سنگور مضامین زنگی‌گری ،زبان ،کوبا ،شعر افریقایی ،پاریس ،شیوه ،شعر سنگور ،شاعر افریقایی ،تصویر ،شعر معاصر آفریقا ،خاص شعر سنگور ،افریقای جنوبی ،گرایشی

خلاصه ماشینی:

"آیا رنگ او ویژگی و مفهومی غیر از این ندارد؟آیا ارزش او، گذشته از اصالت سیاهپوستی که با وجود ثروت فراوان در سرزمینی ویران می‌زید، بیشتر از«غیر سفید»ی نیست که به یک نوع رضایت ضمنی تن در می‌دهد؟بدین طریق، تاثیر شیوه استعماری«جذب بومیان» 2 باعث گردید که سیاهپوست جذب شده، از گوهر سیاه خویش روی گرداند و توجهش درست به جهتی معطوف گردد که استعمار از او انتظار دارد. درست است که سنگور در همین زمان به نوشتن آغاز می‌کند و گاهگاهی به همین شیوه شعر می‌سراید، اما او با چنان وسعت و فصاحتی دست به این کار می‌زند که خواننده را به جای اینکه تکان دهد، شیفته خود می‌سازد:شاید من آن نوری بوده‌امکه در شکل‌های سیال و تندیس وارت آرمیده بودنور سبزی که ترا زر اندود(13). زمانی که سنگور و دیگران در مجلات ادبی پاریس آثار خود را عرضه می‌کردند، نیجریه و غنا تقریبا چیزی نداشتند ارائه کنند، مگر اشعاری که هنوز تحت تاثیر شعارها و دعاهای مبلغین مذهبی بود:نیاکان ساده منبا ایمان کودکانه‌ای به همه‌چیز اعتقاد داشتنداین برایشان بس گرانبار بودو فرزندانشان چه چیزها که از دست ندادندآنان همچنان مسحور اباطیل جادوگران بودندو بتشان را چنان می‌پرستیدند که گویی بر حق است«ارفه سیاه»این ادبیات را دنیس اسادبی 21 شاعر نیجریه‌ای در همین دهه پیش نوشته است، چنین اندیشه هنوز گاهگاهی در شعر نیجریه پیدا می‌شود و نشان می‌دهد که آنها هنوز از فرهنگ دیری متأثر نشده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.