Skip to main content
فهرست مقالات

گذاری در جهان کارگردانی عروسک های بزرگ در نمایش ژاپن

نویسنده:

(10 صفحه - از 729 تا 738)

کلید واژه های ماشینی : عروسکی، نمایش، ژاپن، نمایش عروسکی، بونراکو، نمایش عروسکی ژاپن، جهان کارگردانی عروسک، عروسک‌گردان، نمایش ژاپن، هنر

خلاصه ماشینی: "ما لعبتکانیم و فلک لعبت بازاز روی حقیقتی نه از روی مجازبازیچه همی کنیم بر نطع وجودرفتیم به صندوق عدم یک یک بازگذاری در جهان کارگردانی رکن الدین خسروی عروسک بزرگ‌ (ukrrnuB) در نمایش ژاپنپیش از این‌که به گوردون کریگ‌ (giarC nodroG) ، نابغه تئاتر نوین و یار آدلف اپیا، و هم‌چنین دگرگونی عظیمی که او در تئاتر قرن بیستم پدید آورد، بپردازیم، بحثی داریم، درباره نمایش عروسکی ژاپن، بونراکو (ukarnuB) و عروسک‌های بزرگ آن. در قرن هفت و هشت میلادی، در میان هنرهای نمایشی به نام سانگاکو (ukagnaS) که بعدها، نام ساروگاکو (ukaguraS) به خود گرفت و همانند رقص‌های صورتک جیگاکو (ukagiG) (قرن 7 م)و رقص‌های درباری بوگاکو (ukaguB) (قرن 7 م)که از راه کشور کره به ژاپن آمده بود، نوعی نمایش عروسکی آسیائی نیز وجود داشت. این عروسک‌گردانان دوره‌گرد، همچنان‌که از محلی به محل دیگر، سفر می‌کردند، عروسک‌های مقدسی را که در ارتباط با باورهای کهن مردم بود، در نمایش‌های عروسکی خود به کار می‌گرفتند و به این طریق، کار هنری آن‌ها، در بسیاری از مکان‌ها، عمل کرد اجتماعی-مذهبی خود را از دست داد و تبدیل به نمایش عروسکی به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی شد. این‌گونه برخوردهای شدید و خشن بین عروسک‌ها، مورد توجه مراکز نظامی و سامورایی‌ها، در سراسر ژاپن به ویژه توکیو(شهر نمونه این نوع نمایش)قرار گرفت. نتیجه موفقیت‌آمیز بود!گوئی، تماشاگران دوست داشتند، عروسک‌ها را به صورت انسانی زنده، بر روی صحنه ببینند!بونراکو را نمایش هماهنگی بین نقال(تایو)، شامیزن(موسیقی)و عروسک‌های بزرگ، می‌خوانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.