Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت مکتب های ادبی (6): زیبایی گرایی

نویسنده:

(3 صفحه - از 739 تا 741)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،مکتب ،اخلاق ،زیبایی ،ادبی ،زیبایی گرایی ،زیبایی‌گرایی ،پیروان مکتب زیبایی‌گرایی ،زیبایی‌گرایی محصول تأثیر هنرمندان فرانسوی ،رواج تفکر زیبایی‌گرایی محصول تأثیر ،شعر ،مکتب رمانتیسم ،فکر ،ابتذال ،اعتقاد ،نظریه ،طرز تفکر ،نظریه هنر ،دیدگاه اخلاق ،جامعه ،زیبایی اثر هنری ،شاعر و نویسنده فرانسوی ،رواج نظریه شعر ،مکتب‌های ادبی رایج ،سنجش آثار هنری ،پایه ،گوتیه ،معیار سنجش اثر هنری ،اجتماعی ،هنر و هنرمند

خلاصه ماشینی:

"پیروان این مکتب، کلیه نظرات مربوط به مفید بودن هنر یا کاربرد اخلاق را در آن رد می‌کردند و اعتقاد داشتند که هنر، به خودی خود، برای ذلت بخشیدن کافی است و نیاز به بیان مقصودی جز خودش ندارد و نباید درباره آن، از دیدگاه اخلاق، سیاست یا مواضع دیگر قضاوت کرد. اما اولین بار تئوفیل گوتیه(1872-1811)نویسنده فرانسو بود که در مقدمه‌اش بر کتاب معروف خود به نام مادمو ازل دوموپن(1835)نوشت که هنر به خودی خود، هدف است نه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف. پیروان مکتب زیبایی‌گرایی و معتقدان به اصل هنر برای هنر در حقیقت می‌خواستند با مجزا کردن هنر و هنرمند از چنین جامعه‌ای، آن را از آلودگی و ابتذال نجات دهند و زیبایی اثر هنری را به منزله حربه‌ای بر ضد جامعه‌ای که به هنر توجه نداشت به کار برند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.