Skip to main content
فهرست مقالات

گوسان های پارتی و سنت های خنیاگری در ایران

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : خنیاگری، گوسان، شعر، پارتی، رامشگری، موسیقی، آواز، ساسانیان، سنت، فارسی

خلاصه ماشینی: "در اواخر دوران ساسانی غلام خسرو پرویز که پسری نجیب‌زاده است، ادعا می‌کند، که از جمله کلمات وی استعداد در زمینه موسیقی و آواز می‌باشد:«من در نواختن چنگ، عود، بربط، تنبور و سی تار و در کلیه آوازها و سرودها و نیز در آهنگ ساختن روی برگردان‌ها و در ساختن نمایشات با گفتار خبره هستم: در مورد آهنگ ساختن بر روی اشعار غنایی توسط نجیب‌زادگان اشارات متناوبی شده است. تعدادی از کارهای اصیل منثور، که قبل از فتح اعراب نگاشته شد، به زبان اصلی یا به صورت ترجمه باقی مانده است، و ویژگی تقریبا تمامی این آثار آن است که بر اساس مسایل حقیقی و نیمه حقیقی نوشته شده است و گویا نگارش آن‌ها به خاطر دلایلی خاص بوده‌اند: به مثابه وسیله‌ای برای تبلیغ حکومت، یا یک گزارش و یا به عنوان وسیله تشویقی برای رفتار پرهیزکارانه مناسب یک روحانی و یا یک شهروند خوب. با توجه به این تفسیر و به دلیل اندک بودن آثار منثور تفننی، می‌توان تصور کرد که نثر مکتوب که حاکی از مطالعه و تلاش است، تا اواخر دوران ساسانی با موضوعات جدی و عملی پیوند داشت و استفاه محدود از آن برای بیان داستان‌ها، دیرتر و آن هم با الهام از ترجمه متون خاریج که شیوه‌ای نوین را در زبان فارسی معرفی می‌کرد، صورت گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.