Skip to main content
فهرست مقالات

مقام علمی و فرهنگی علامه طباطبایی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 5 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : معاد، قرآن، فرهنگی علامه طباطبایی، تفسیر، بروجردی، اسلام، فلسفه، حضرت آقای طباطبایی، الکل، تفسیر آیات قرآن

خلاصه ماشینی: "البته صدرالمتألهین‌ خیلی تلاش کرد بگوید معادی را که آورده عین‌ قرآن است و از قرآن استخراج شده و آیات‌ را بر آن تطبیق داد،حتی گاهی هم قید می‌کند که‌ معاد نمی‌تواند معاد متکلمین باشد چون معاد متکلمین همان دنیاست و اگر بنا بود خداوند دنیا بسازد،همینجا دنیا را ساخته و نیازی نبود در آنجا هم بسازد،با این حال معاد مرحوم آخوند با اکثر آیات قرآنی تطبیق نمی‌کند. همان طور که جناب عالی اشاره فرمودید در تفسیر المیزان سعی شده است که هر آیه با آیهء دیگر تفسیر شود،اما از آنجا که مرحوم علامه در کنار بحث آیات،مباحث فلسفی را هم مطرح‌ کرده‌اند،عده‌ای بر این اعتقادند که تفسیر ایشان‌ بیشتر صبغهء فلسفی دارد،جناب عالی چه نظری‌ دارید؟ -وقتی کسی در علمی تخصص پیدا کرد،اگر به‌ حیطهء علم دیگری قدم بگذارد،بعید است‌ دانسته‌های قبلی خود را فراموش کند،مثلا مرحوم‌ حاج محمد حسین اصفهانی که مردی حکیم بود، وقتی وارد مسائل فقه و اصول شد،فقه و اصولش‌ رنگ فلسفی به خود گرفت. اگر یک فقیه یا یک روایی یا یک فیلسوف‌ بخواهند قرآن را تفسیر کنند،طبعا دیدگاه فقهی یا روایی یا فلسفی آنها در کارشان اثر خواهد گذاشت، می‌خواستیم ببینیم چنین تأثیری در تفسیر مرحوم‌ علامه هم وجود دارد یا خیر؟و از آنجا که دیدگاه‌ فلسفی ایشان بسیار عالی و بالا بوده و همان طور که‌ اشاره فرمودید تخصص در هر علمی در علوم دیگر هم تأثیر می‌گذارد دیدگاه فلسفی ایشان در تفسیر آیات تا چه حد مؤثر واقع شده است؟ -تا حدی بی‌تأثیر نبوده است."

صفحه:
از 5 تا 7