خلاصه ماشینی:
"در نهایت، همین نیروی ایمان به مردمان و جامعه و فرهنگ و نیز اعتقاد به استقلال اندیشه بود که او را نمونه و کمال یافته مینمود، چرا که در طولانی مدت، این سلوک خود را به طور عینی متجلی میکرد و در واقع هم روحیه و سلوک آزاد اندیشی و آزادیخواهی است که شرط ذهنی نخستینی هر آفرینش حقیقی به شمار میرود.
پس اگر همچون سقراط بر این باور باشیم که غایت فلسفه شناخت خیر مطلق و عشق به خیر مطلق باشد و خیر مطلق هم چیزی نباشد جز زیبائی مطلق، پس باشیروانلو در این اندیشه همدل و همفکریم که تنها زیبائی است که حقیقت مطلق دارد و او نیز که جزئی از این زیبائی کل بود، همواره زنده است و بیدار."