Skip to main content
فهرست مقالات

«امید پلید» سرود نیما، نوعی رقص در قلمرو زبان

نویسنده:

(8 صفحه - از 1040 تا 1047)

کلید واژه های ماشینی : نیما، شعر، وزن، شعر نیما، خروسان، شاعر، امید پلیدمجموعهء آثار نیما یوشیج، قافیه، امید پلید، وزن شعر

خلاصه ماشینی:

"«امید پلید»به لحاظ وزنی در یکی از اوزان شعر سنتی-وزن رباعی-سروده شده‌ اما وقتی نیما به این وزن سنتی دست می‌زند به تعبیر والتر بنیامین«سنت خود واقعیتی‌ می‌شود به‌طور کامل زنده و به شدت تغییر پذیر»یعنی این وزن سنتی تولدی دوباره می‌یابد تا جایی که گویا بیان احساس و اندیشه این شعر جز به وسیله ریتم-وزن موجود در«امید پلید»امکان پذیر نیست. این خصوصیت را می‌توان بیشتر در مواردی احساس کرد که او در اوزانی که کوتاه کردن یک مصرا با خطر از دست رفتن همان مصراع و اصولا شعر همراه است:حاضر نیست حتی یک کلمه وزن‌ ر کن را به کار گیرد،و همین کار خود ایجاد نوعی غرابت و تازگی درون وزن شعر او می‌کند: از پیکر کله بسته دود دنیا آنگه بجهد شراره‌ها که مثلا می‌توان گفت(آنگه بجهد شراره‌های سوزان). نمونه دیگر: آندم که به زیر دودها پیداست‌ شکل رمه‌ها -او بیشتر آورد به دل بیم‌ این زمزمه‌ها 8-در این شعر-امید پلید(و پریان و چند شعر دیگر نیما)که پاره‌هایی از آن به‌ نثر زنده و محاوره‌ای بی‌شباهت نیست،چیزی شرح ناپذیر-نوعی موزونیت فرار؟،تجاوز به مطلقیت وزن؟-دیده می‌شود؟یا«وزن ایده،وزن تصویر،وزن صوت،جملگی مانند گفتار و موسیقی و تصویر در یک فیلم یکدیگر را تقویت می‌کنند؟»(2) بدین ترتیب در شعر نیما همه‌چیز-وزن نیز-در حال فعل و انفعال و تکامل است و این سنتز-وجود این نوع وزن(هارمونی)-از طرفی ریشه در چگونگی بیان مشاهدات نیما دارد. بافت وحشی و غریب‌ شعر نیما سبب احیاء کلماتی می‌شود که تأثیر حسی و شعری خود را از دست داده‌اند و بدین طریق موسیقی خفه(پنهان)این دسته از کلمات بار دیگر فعل و انفعالی می‌یابند و جذب هارمونی شعر می‌شوند: کی مدعی است چشم آن بدجوی‌ بر چهرهء تیره رنگ گنداب‌ چون بسته نظر شیرینی یک شب نهان را تجدید نمی‌کند؟ 01-قافیه‌های نا منتظر،ایجاد نوعی موسیقی می‌کند که در تعمیم حس شعری موثر واقع می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.