خلاصه ماشینی:
"به دیگر سخن المیزان از تحولات سود جسته و در راستای آثار این قرن پدید آمده،اما مؤلف آن،چونان دیدهبانی سترگ و هوشیار،حرکتها را زیر ذرهبین تحقیق و پژوهش نهادهاند و با بهرهمندی از سلاح برنده و پر توان قرآن اندیشهها را تصحیح کردهاند و جامعه را با قرآن به عنوان راهنمای بشریت به سعادت شایسته او آشنا کردهاند،و منبعی عظیم برای جستوجوگران معارف اسلام و تشیع عرضه نمودهاند.
آنچه در این باب به المیزان عظمت ویژهای بخشیده است،بهرهمندی گستردهء آن،از این شیوه است،و حل بسیاری از مشکلات تفسیری در پرتو این نگرش ژرف،به گونهای که برخی از عالمان،این ژرفانگری و ربط آیات به یکدیگر،و عرضهء مسائل گونهگون در سایهء آن را،نوعی الهام تلقی کردهاند: «در دفعهء دیگری عرض کردم:من که به مطالعهء این تفسیر مشغول میشوم،در بعضی از اوقات که آیات را به هم ربط میدهید و زنجیروار،آنها را با یکدیگر موازنه و از راه تطبیق،معنی را بیرون میکشید،جز آن که بگویم در آن هنگام قلم وحی و الهام الهی،آن را بر دست شما جاری ساخته،تعبیر دیگری ندارم.
پس از این با توجه به ضیق مجال به یکی از آثار این دقت و خدمت اشاره خواهیم کرد و یادآوری میکنم که در این بخش علامه در پرتو آیات به گونهای شگفت سره را از ناسره بازشناخته و شناسانده و آثار روایی در تفسیر قرآن را پیراسته،و در حقیقت کلمات معصومان ع را احیاء کرده است.
19» چنین نیز هست،مباحث فلسفی المیزان بحثهایی است که در پرتو آیات قرآن و به عنوان موضوعات مستقل در سایهء قرآن مطرح شدهاند و هرگز علامه طباطبائی آن بحثها را نیاورده است تا به مدد آنها آیهای را تفسیر کند و معضلی از آیه را بگشاید."