Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند ریتم و زیبایی در هنر تنبک نوازی، گفت و شنودی با بهمن رجبی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 438 تا 443)

کلید واژه های ماشینی : تنبک، ریتم، هنر تنبک‌نوازی، زیبایی در هنر تنبک‌نوازی، موسیقی، زیبایی، شیوه نواختن تنبک با سنتور، ریتم و زیبایی، زمینه تنبک و تنبک‌نوازی تألیف، ساز ملودیک

خلاصه ماشینی:

"رجبی در فن سخنوری نیز دلی گرم و سری پرشور دارد و سال‌ها با برگزاری جلسه‌های گوناگون سخنرانی و تک‌نوازی تنبک در محفل‌های فرهنگی و هنری تهران و شهرستان‌ها، ارزش‌های علمی و عملی تنبک-این ساز به قول خودش«مظلوم»-را شناسانده است. رجبی به عنوان نویسنده و محقق، دو کتاب تحقیقی در زمینه تنبک و تنبک‌نوازی تألیف کرده و کتاب سوم وی به نام«آموزش تنبک»با استفاده از سیستم یک خطی در سال 1360 نوشته شده و کتابی است کاملا فنی و تخصصی. به بهانه اجرای این برنامه، گفت‌وشنودی داریم با بهمن رجبی: -آقای رجبی، تنبک‌نوازی در روند تکاملی خود چه مسیری را در موسیقی ایرانی پیموده است؟ -این یک پرسش کاملا فنی-تخصصی است که پاسخ آن باید همراه با نشان دادن عملی مراحل تنبک‌نوازی باشد و این کار جز از طریق نواختن تنبک و ارائه عملی و عینی آن مراحل، ممکن و میسر نیست. در آن جلسه مراحل مختلف تکامل تنبک‌نوازی را از آغاز تا سال 62 بررسی کرده و با تنبک عملا نشان داده‌ام که نوار آن با زمان تقریبی سه ساعت و نیم نزد آقای ناصری موجود است. داستان از این قرار است که رجبی با تسلطی که بر تکنیک و ظرایف هنر تنبک‌نوازی دارد، با تیزهوشی چنان تلفیقی را ارائه می‌دهد که به نظر می‌آید ملودی را نواخته است، درحالی‌که او ملودی را مجسم کرده است». این نکته را هم اضافه کنم که شادروان حسین تهرانی حلقه‌ای بود از حلقه‌های زنجیر تکامل هنر تنبک‌نوازی ایران و در یک کلام، اگر آن پیرمرد-که چکیده و عصاره‌ای بود از تمام تنبک‌نوازان گذشته به اضافه خودش-نبود، ما هم نبودیم و این نیست مگر حکم ازلی و ابدی سیر در هر پدیده‌ای."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.