Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت مکتب های ادبی (13) - سوررئالیسم

نویسنده:

(3 صفحه - از 457 تا 459)

کلید واژه های ماشینی : سوررئالیسم، مکتب، آندره برتون، هنری، واقعیت، سوررئالیست‌ها، قید، ذهن، واقعی، اجتماعی، نوشتن، منطق، سوررئالیست‌ها به آزادی هنرمند، شاعر فرانسوی، رؤیاها، پیروان مکتب سوررئالیسم، توهم، انسان، شاعر فرانسوی گیوم آپولینر، کار نوشتن تحت تأثیر خواب، اصول، حقیقت، تاریخ تمدن، قید نظارت ضمیر آگاه هنرمند، اعتقاد، اثر هنری، حالت‌های، واقعیت برتر، ضمیر نیمه‌هوشیار بشر، کار

خلاصه ماشینی: "سوررئالیسم با اصول و قواعد خود، مکتبی ضداجتماع بود و هنرمند را موجودی جدا از جامعه و واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی می‌پنداشت و خلاقیت را که اساس آن احساس و اندیشه منظم است، زاده تصادف و خارج از قدرت نظارت هنرمند و نیز وسیله‌ای برای گریز از حقایق زندگی می‌دانست و این حقیقت را منکر بود که هیچ اثر هنری نمی‌تواند از تأثیرها و داده‌های جهان خارج جدا و رها باشد. با آنکه روی‌های بنیانگذاران سوررئالیسم، به عنوان واکنشی منفی در برابر عوارض و نابسامانی‌های جنگ جهانی اول تلقی و ارزیابی شده است، اما کشف و دستیابی به نیروهای پنهان دست نخورده ذهن بشر که از اصول کار سوررئالیست‌ها است، فضاهایی تازه در عالم هنر گشود، و تأثیر آن در شیوه‌های جدید نویسندگی و شاعری، از جمله نویسندگانی که با روش جریان سیال ذهن به کشف قلمرو و ضمیر نیمه‌آگاه و ناآگاه‌بقیه از صفحه 466 2ویل دورانت:تاریخ تمدن(مشرق زمین گاهواره تمدن)ج 1، چاپ اول تهران، ص 123."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.