Skip to main content
فهرست مقالات

آرش کمانگیر، آرش ستوربان

نویسنده:

(9 صفحه - از 576 تا 584)

کلید واژه های ماشینی : آرش کمانگیر، آرش، آرش ستوربان، تیر، آفرینش، پهلوانی، شعر، کسرائی، بیضائی، شاعر

خلاصه ماشینی:

"و اگر هنرمندی بخواهد بازتاب این حقایق باشد، بی‌شک به کار تخیل و خلاقیت، و بدون ایجاد فضای اثیری، کار او در شکل(فرم) می‌ماند، و اثر او بیروح است، و تقلیدی بیش نیست. اتفاقا هنرمند نیز مصالح که او در شوروی وصف ناشدنی، به ایجاد فضا و حالت موضوع می‌پردازد، دست به کار آفرینش نو و خلق اثری تازه زده است، با نگرشی تازه و جدید به زندگی بشر. هنرمند برای بنای کار دو گونه عمل می‌کند، یا مصالح کار را مستقیما و بیواسطه از رویدادهای زندگی دریافت می‌کند، و به خلاقیت می‌پردازد، یا با واسطه، و از طریق پیوند رویدادی از گذشته به حال الهام می‌گیرد، و به خلق دوباره، در شکل و محتوا یا تنها در فرم و به عکس می‌پرادزد. این دگرگونی و تغییر بنیادی در نحوه نگرش عطار به جهان است، که ناگزیر اثر را هم در شکل و هم در محتوا با اثر قبلی متفاوت نموده است. «کشواد»-که چهره اندیشمندی در اثر بیضائی دارد-به این حقیقت واقف است، که یک تیر هیچ نمی‌تواند یکند. در پایان ماجرا، این مرد، همان آرشی نیست که:«بار بر او بسیار نهاده‌اند، و او چگونه با او بازی شده است، و چطور او را برگزیده‌اند، «تا به شوخی»گیرندش، اینک می‌بیند که دستاویزی بیش نیست، که از یک سوی با نفرت و بیزاری روبرو شده، و از دیگر سوی ناچیزش دانسته، و حرمت وجود او را بازیچه قرار داده‌اند. و آنگاه که به حال خویش دانا شوند، قد خمیده‌شان همچون تیری، همه فریاد می‌شود که:«تا گیهان بوده است این تیر رفته است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.