Skip to main content
فهرست مقالات

آرش کمانگیر، آرش ستوربان

نویسنده:

(9 صفحه - از 576 تا 584)

کلید واژه های ماشینی : آرش کمانگیر ،آرش ،آرش ستوربان ،تیر ،آفرینش ،پهلوانی ،شعر ،کسرائی ،بیضائی ،شاعر ،متن ،خواننده ،عمو نوروز ،پیام ،اثر ،زبان ،سی‌مرغ ،انسان ،داستان ،ایرانیان ،روای ،محتوا ،کلبه ،حقایق ،پیام شعر با پیام متن ،اثر کسرائی ،کلبه عمو نوروز ،زندگی ،شاه تورانیان ،کار

خلاصه ماشینی:

"و اگر هنرمندی بخواهد بازتاب این حقایق باشد، بی‌شک به کار تخیل و خلاقیت، و بدون ایجاد فضای اثیری، کار او در شکل(فرم) می‌ماند، و اثر او بیروح است، و تقلیدی بیش نیست. اتفاقا هنرمند نیز مصالح که او در شوروی وصف ناشدنی، به ایجاد فضا و حالت موضوع می‌پردازد، دست به کار آفرینش نو و خلق اثری تازه زده است، با نگرشی تازه و جدید به زندگی بشر. هنرمند برای بنای کار دو گونه عمل می‌کند، یا مصالح کار را مستقیما و بیواسطه از رویدادهای زندگی دریافت می‌کند، و به خلاقیت می‌پردازد، یا با واسطه، و از طریق پیوند رویدادی از گذشته به حال الهام می‌گیرد، و به خلق دوباره، در شکل و محتوا یا تنها در فرم و به عکس می‌پرادزد. این دگرگونی و تغییر بنیادی در نحوه نگرش عطار به جهان است، که ناگزیر اثر را هم در شکل و هم در محتوا با اثر قبلی متفاوت نموده است. «کشواد»-که چهره اندیشمندی در اثر بیضائی دارد-به این حقیقت واقف است، که یک تیر هیچ نمی‌تواند یکند. در پایان ماجرا، این مرد، همان آرشی نیست که:«بار بر او بسیار نهاده‌اند، و او چگونه با او بازی شده است، و چطور او را برگزیده‌اند، «تا به شوخی»گیرندش، اینک می‌بیند که دستاویزی بیش نیست، که از یک سوی با نفرت و بیزاری روبرو شده، و از دیگر سوی ناچیزش دانسته، و حرمت وجود او را بازیچه قرار داده‌اند. و آنگاه که به حال خویش دانا شوند، قد خمیده‌شان همچون تیری، همه فریاد می‌شود که:«تا گیهان بوده است این تیر رفته است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.