Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت خسروانی (2)

نویسنده:

(16 صفحه - از 1044 تا 1059)

کلید واژه های ماشینی : زرتشت ،آتش ،نور ،حکمت ،شر ،دین ،پیامبر ،دین زرتشتی ،اوستا ،ظلمت ،گاثاها ،اشراق ،معرفت ،مغان ،خره ،نور و ظلمت ،فارس ،درخت ،نماز ،حکیمان ،آب ،حکمت اشراق ،خبر ،پارس ،ذات ،ایران ،دانش ،زمان ساسانیان نور و ظلمت ،خداوند ،سخن

خلاصه ماشینی:

"اما با توجه به آن‌چه‌ که گذشت و همه مستند است،آیا در همین سرود و گفتار دل‌کش که برپایهء جذبه و مکاشفه‌ و شناخت و مسایل کلامی-فلسفی با آن مضامین بلند در جلوه است آیا زرتشت در پاسخ‌ این‌که چه‌گونه به معرفت و شناخت بایستی دست یابد،می‌گوید ای اهورامزدا،آرزویم این‌ است که در برابر آتش خود در مجمر و آتش‌گاه به ایستم و زمزمه دعا کنم؟! اما در زمان ساسانیان،هنگامی که دین وسیلهء سلطه‌جویی روحانیان به ظاهر زرتشتی شد ه با زورمندان و شاهان دست در یک کاسه‌ داشتند،از آن بیان والای پیامبر،در آسمان درباری ترتیب دادند که اهورامزدا بر فراز تختی،چون شاه شاهان جلوس کرده و عمله و کارگزاران دربارش،امشاسپندان هستند که‌ مذکر و مؤنت می‌باشند و سپندارمذ که مؤنث است سه بانوی این دربار است و پسران و دخترانی دارد و... اگر به کلام رسای دقیقی به ژرفا اندیشه کنیم،متوجه خواهیم شد: چویک چندگاهی برآمد بر این‌ درختی پدید آمد اندر زمین‌ از ایوان گشتاسب به میان کاخ‌ درختی گشن بیخ و بسیار شاخ‌ همه ترگ او پند و بارش خرد کسی کوچنان برخورد کی مرد خجسته پی و نام او زردهشت‌ که آهرمن بدکنش را بکشت پدید آمد آن فره ایزدی‌ برفت از دل بدسگالان بدی این تنها یک تمثیل ساده نیست که از بیان دقیقی در«شاه‌نامه»راه یافته و امور روحانی و معارف حقیقی را به درخت و شجرهء مبارکه که همانند کرده است. حکما و عرفا و مورخان و ارباب نحل و فلسفه بارها به این امر اشاره و تأکید کرده‌اند،چنان‌که شیخ الاشراق خود به وضوح مجوس را در مبحث نور و ظلمت لعنت می‌کند که اصحاب شرک و کفر بوده و فارق از زرتشت و پیروان راستین وی و حکیمان‌ پارسی هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.