Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت خسروانی (3)

نویسنده:

(19 صفحه - از 1255 تا 1273)

کلید واژه های ماشینی : آتش ،نور ،فر ،زرتشت ،حکمت ،اوستا ،خره ،آتشکده ،یشت ،یسنا ،نور الانوار ،دین ،کیانی ،خداوند ،کیان خره ،ذات ،اشراق ،ایزدی ،شاهان ،روایات ،ایران ،نفس ،حکمت اشراق ،نقل ،مفهوم ،دینی زرتشتی ،تألیف ،کتاب ،حکمت خسروانی ،ترجمه

خلاصه ماشینی:

"(62) چون نور و پرتوی که از عوالم نوری و جهان‌های نوری بر نفوس و روان‌های پاک و فاضله افاضه و تابیده می‌شود، آنان را استواری و خرد می‌بخشد و به یاری آن تابش و درخشش، و به وسیله آن نور، روان‌ها روشن می‌شوند، و آن نور مانند آفتاب می‌درخشد(و حکمای پارسی آن را خره می‌گویند)، چنانکه زرادشت گفته است: خره نوری است که از ذات باری تعالی درخشیدن می‌گیرد، و به وسیله نیروی این نور است که یکی از مردمان مهتری یافته و بر دیگران سر می‌شود، آن‌چه از این فر و نور که به شاهان می‌پیوندد، به کیان خره مرسوم است، که کیخسرو پیرو و راست‌گو بر آن دست یافت و پدر آتش(1/63)(-اب القدس)زبان او را گویا کرد و از نادیدنی‌ها سخن گفت و روان او را به جهان مینوی فراز برد و با انوار الله و روشنایی ایزدی مواجه شد... در کی‌خسرو هم که آن همه در فلسفه خسروانی و حکمت اشراق و علم و ادب ایران مشهور به حکیم و پیامبر است، این فر از کودکی پیوسته است: فریدون گر دست‌گویی به جای به فر و به چهره و به دست و به پای بر ایوان نبیند چنو کس نگار بدو تازه شد فره شهریار و این همان شهریار حکیم و دانایی است که به آتشکده می‌رود، جایی که خود را به نور الانوار نزدیک کند و مراقبه نماید؛هنگامی که به آتکشده آذر گشسب می‌رود، برای یک هفته معتکف شده و با خود خلوت می‌کند تا دلش را به آتش الاهی صیقل دهد، ورنه کسی برای یک هفته در آتشکده مجازی تنهایی نمی‌گزیند؛با کی‌کاووس به آتشکده اندر می‌شوند: به یک هفته پیش یزدان بدند مپندار کاتش‌پرستان بدند که آتش بدانگاه محراب بود پرستنده را دیده پر آب بود برای آگاهی، ابیات پیش از آن نیز نقل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.