Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار تفکر هنری

نویسنده:

(15 صفحه - از 55 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : هنر، تفکر، زبان، شناخت، روانشناسی، ساختار تفکر هنری، شهودی، ساختار، ذهنی، انسان

خلاصه ماشینی:

"در روانشناسی نوین، اشکال و افزارهای مختلف تفکر، مورد پژوهش قرار گرفته و مفاهیم متعددی برای تحلیل و بیان ماهیت تفکر ابداع شده است که در اینجا مجال بررسی آنها نیست، ولی اشاره به برخی از این مقولات و مفاهیم، چشم‌انداز این بحث را روشن‌تر می‌کند: «تفکر عملی»( gniknihT lacitcarP )، «تفکر نظری»( laciteraehT )، «تفکر مفهومی»( lautpecnoC )، «تفکر انضمامی»( tercmaC )، «تفکر اتزاعی»( tcartsbA )، «تفکر خلاق»( eritaerC )، «تفکر سحرآمیز»( lacigaM )، «تفکر تصویری یا تجسمی» ( evitarugiF )، «تفکر متداعی»( evitaicassA )، «تفکر همگرا»( tnegreunaC )و «تفکر واگرا»( tnegreviD )و... انتزاعی(واژه)بدل می‌کند، ولی تفکر شهودی، داده‌های حسی را به همان صورت جزئی و مشخص، که بیشتر خصلت دیداری-شنیداری دارد، براساس قوانین«تخیل»و«تداعی» مورد تحلیل و ترکیب قرار می‌دهد و ذهن را از قلمرو شناخته‌ها، به دنیای ناشناخته‌ها، هدایت می‌کند. این تجسم دیداری، عالی‌ترین شکل بازنمائی و نمایش واقعیت، به‌طور مستقیم و حسی در ذهن انسان است، و ازاین‌رو تمام تأثرات عاطفی ناشی از دریافت حسی و جزئی پدیده‌ها را، نیز، در خود منعکس می‌سازد، و به همین دلیل بهترین وسیله برای دریافت و بیان جهان حسی و عاطفی است. دو روند«مفهوم‌سازی»و«ایماژسازی»، با اینکه از جهت ماهیت و کارکرد (شناخت و تغییر جهان)سرچشمه یگانه‌ای دارند، و اگرچه از نظر روان‌شناسی، از کنش متقابل برخوردارند، ولی از نظر قلمرو و روش از یکدیگر متمایزند، و هریک قادر به شناخت جنبه‌ای از واقعیت هستند که دیگری از آن ناتوان است، در روند مفهوم‌سازی، جنبه‌های جزئی و فردی پدیده‌ها حذف می‌شود و بنابراین شناختی عام و کلی، ولی بدون (1)-زبان تصویر، ص 16 (2)-برای مثال می‌توان از تأثیر خلاقانه سینما در داستان«بوف کور»هدایت یاد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.